Net als de eerste generatie die in 2014 werd gelanceerd, krijgt de nieuwe Audi A3 opnieuw een g-tron op CNG of biogas. Hij wordt aangedreven door de 1.5 TSI met 131 pk (96 kW) en een koppel van 200 Nm van 1.400 tot 4.000 tr/min. Een cavalerie die wordt overgedragen naar de voorwielen via een gerobotiseerde S Tronic-bak met zeven verhoudingen. De viercilinder heeft een turbo met variabele geometrie en draait volgens de Miller-cyclus om zijn verbruik bij een normale rijstijl te verlagen met een gemiddeld verbruik van 3,5-3,6 l/100 km (NEDC) en een CO2-uitstoot van 96-99g/km.
Geen slechte waarden, terwijl ook de prestaties overeind blijven, want de A3 30 g-tron accelereert van 0 tot 100 km/u in 9,7 seconden en topt bij 211 km/u. Aan zulke snelheden haal je de autonomie op gas van 495 km (NEDC) of 445 km (WLTP) waarschijnlijk niet. Het totale rijbereik van de A3 op gas wordt nog een beetje verlengd door de benzinetank van 9 liter.
De A3 g-tron start steeds in CNG-modus en schakelt subtiel over op benzine als de druk in de gastanks onder een bepaald niveau daalt. Het niveau van de reservoirs en het verbruik in beide modi worden getoond op het instrumentenpaneel terwijl de twee vuldoppen onder een gemeenschappelijke klep zitten. De 3 gastanks hebben een totale capaciteit van 18 kilo en zijn opgebouwd uit composietmaterialen voor minder gewicht en meer veiligheid. Ze wegen elk 26 kilo, wat het meergewicht beperkt. De nieuwe A3 g-tron komt in oktober 2020 op de markt voor een prijs van 30.600 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!