Hoewel de Q3 niet over het talent van de andere Audi-modellen beschikt, heeft de compacte SUV er een geslaagde carrière opzitten. De tweede generatie probeert dat succes te bestendigen door in te zetten op meer ruimte, meer sportiviteit en op slimmere multimediatoepassingen. Je zoekt vruchteloos naar analoge instrumenten, de nieuwe Audi Q3 gaat helemaal digitaal. Zelfs de standaardspecificatie krijgt een digitaal instrumentencluster met een scherm van 10,25 duim, dat je bedient via het multifunctionele stuurwiel. Aan de andere kant van het spectrum prijkt de MMI Navigation Plus-module met de verder ontwikkelde Audi Digital Cockpit. Desgewenst met handig aanraakscherm, slimme spraakbediening en specifieke sportdisplay.
Alleskunner
De nieuwe Audi Q3 is groter dan zijn voorganger, zowel in de lengte als in de breedte en de hoogte. De wielbasis groeit met 7,7 centimeter, ruimte die vooral de bewegingsvrijheid van de passagiers achterin ten goede komt. Verder noteren we een verstelbare, over een lengte van 150 millimeter verschuifbare achterbank met een 40/20/40-verdeling en met een verstelbare rugleuning. Het koffervolume schommelt tussen minimum 530 en maximum 1.525 liter. De gespierde wielkasten, het strakke lijnenspel en de mooi uitgewerkte lichtblokken bezorgen de nieuwe Audi Q3 een viriel voorkomen. De contrastkleuren accentueren de terreinmogelijkheden van deze SUV, die optioneel aangeboden wordt met vierwielaandrijving en afdaalhulp.
Sportophanging
Het motorenpalet van de nieuwe Audi Q3 telt drie turbobenzines en een dieselkrachtbron met een vermogen tussen de 150 en de 230 pk, allemaal viercilindermotoren. Schakelen doe je ofwel met een handgeschakelde zesversnellingsbak of met een gerobotiseerde S Tronic met zeven verzetten en een dubbele koppeling. De Audi Drive Select telt liefst zes verschillende rijmodi, die ingrijpen op de kalibratie van onder meer de gasrespons, de S Tronic-robotbak en de actieve demping. Desgewenst komt de nieuwe Q3 met een sportophanging (standaard op de S Line), die een progressieve stuurinrichting combineert met een strakkere set-up van de veren en de dempers.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!