Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Hier zijn de elektrische Audi Q6 en SQ6 e-Tron (2024) + Belgische prijs

Geschreven door Frédéric Kevers op 18-03-2024

De Q6 e-Tron is de eerste telg van een nieuwe lichting EV’s bij Audi. Zo mag hij de nieuwe huisstijl uit Ingolstadt introduceren, maar ook het PPE-platform van de recente Porsche Macan Electric.

De Q6 e-Tron mag Audi’s nieuwe vormentaal introduceren, waarvan we de voorbije jaren al een voorsmaakje kregen via allerlei conceptcars. Verwacht geen revolutie, alleen een andere invulling van het Single Frame-concept voor het radiatorrooster, en meer “organische” koplampen. De technische mogelijkheden zijn er echter niet minder om. Zo zullen de matrix-ledkoplampen en Digital OLED-achterlichten meer personaliseringsmogelijkheden bieden, net als de mogelijkheid voor zogenoemde Car-to-x-communicatie.

2024 Audi Q6 e-Tron

In profiel vallen de uitgeklopte vleugels op – in de stijl van de e-Tron GT, waar de Q6 e-Tron overigens ook de mosterd ging halen voor zijn achterlichten – en de lage en gestrekte raampartijen. Maar nog het meest markant zijn toch de grote zwarte inzetstukken op de flanken, die de integratie van de batterij moeten symboliseren, en die we ook op andere e-Tron-modellen gaan zien.

Porsche Macan

Technisch gesproken is de Audi Q6 e-Tron de neef van de nieuwe elektrische Porsche Macan. Beide modellen delen onder meer hun Premium Platform Electric (PPE) en hun batterijpakket met een capaciteit van 100 kWh (waarvan 94,9 bruikbaar). De 800-voltarchitectuur maakt gelijkstroomssneladen met 270 kW mogelijk, waarmee volgens Audi 21 minuutjes volstaan om het batterijpeil van 10 weer naar 80 procent te krijgen.

2024 Audi Q6 e-Tron

Aan een 400-voltlaadstation wordt het batterijpakket virtueel opgesplitst in twee helften, die elk met 135 kW laden. De interne wisselstroomomvormer heeft een vermogen van 11 kW.

Audi Q6 en SQ6 e-Tron

Deze 4,77 meter lange, 1,99 meter brede en 1,648 meter hoge elektrische cross-over komt er in eerste instantie slechts in twee versies: als Q6 e-Tron Quattro en als SQ6 e-Tron Quattro, allebei met een motor voorin en een andere achterin. De eerste heeft een totaalvermogen van 388 pk, spurt in 5,9 seconden naar 100 km/u en haalt een top van 210 km/u; voor de SQ6 wordt dat 517 pk, 4,3 seconden en 230 km/u.

2024 Audi Q6 e-Tron

Het WTP-rijbereik van de Q6 e-Tron Quattro bedraagt 625 kilometer. Voor de motorrem zijn er vijf niveaus, gaande van freewheelen tot een one pedal-modus. Daarin kan de elektromotor tot 220 kW recupereren, volgens Audi genoeg voor 95 procent van de dagelijkse vertragingen. Later volgen ook nog twee basisversies met maar één motor en achterwielaandrijving, waarvan een met een kleiner batterijpack van 83 kWh bruto.

Android Automotive

Net als de Porsche Macan Electric doet ook het infotainmentsysteem van de Audi Q6 e-Tron een beroep op het besturingssysteem Android Automotive. De cockpit telt drie schermen: het instrumentenpaneel van 11,9 duim zit samen met het 14,5 duim grote centrale aanraakscherm onder één afdekglas, dat visueel verwijst naar het Single Frame-radiatorrooster.

2024 Audi Q6 e-Tron

En zoals dat tegenwoordig bon ton lijkt bij (elektrische) luxeauto’s, kijkt de voorste passagier uit op een derde scherm van 10,9 duim. Voor de bestuurder voegt Audi daar nog een head-updisplay met augmented reality aan toe, terwijl het systeem ook gebruikmaakt van artificiële intelligentie voor zijn virtuele assistent. En uiteraard zijn er nog een hele waslijst aan apps en over-the-airupdates.

Prijzen Audi Q6 en SQ6 e-Tron

  • Audi Q6 e-Tron quattro: 75.900 euro (BTW incl)
  • Audi SQ6 e-Tron: 96.150 euro (BTW incl)

 

 

 

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten