Voor de facelift was de Audi R8 er even als RWS, kort voor Rear Wheel Series. Dat was een enkel op de achterwielen aangedreven variant waarvan Ingolstadt de oplage beperkte tot 999 exemplaren. Nu keert die versie terug als RWD, verkrijgbaar als Coupé en als Spyder. Centraal achterin ligt de nog steeds atmosferisch ademende V10, die een cilinderinhoud van 5,2 liter combineert met een piekvermogen van 540 pk en een maximumkoppel van 540 Nm. De achterwielen krijgen de hulp van een mechanisch sperdifferentieel en worden aangedreven via een gerobotiseerde S Tronic met zeven verhoudingen en een dubbele koppeling. De R8 RWD Coupé sprint in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 320 km/u, de R8 RWD Spyder zet daar 3,8 seconden en 318 km/u tegenover.
Belgische prijzen
De Audi R8 RWD onderscheidt zich subtiel van de vierwielaangedreven Quattro-varianten middels de versiespecifieke sideblades. De bovenste blade is uitgevoerd in glanzend Mythos Black, terwijl de onderste blade in koetswerkkleur gelakt is. De cockpit krijgt een glanzend RWD-logo op het handschoenkastje. Het ontbreken van de Quattro-vierwielaandrijving zorgt voor een gewichtswinst van 65 kilogram (55 voor de Spyder) en verlegt de gewichtsverdeling naar een agressievere 40/60-split over de assen. De Audi R8 V10 RWD staat standaard op zwarte en gesmede 19-duimsvelgen met banden, maatje 245/35 voor- en 295/35 achteraan. Ook 20-duimers en sportrubber zijn verkrijgbaar. De Belgische commercialisatie is voor begin 2020, de Coupé kost 147.900 en de Spyder 161.900 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!