Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Audi R8: RWS wordt RWD

Geschreven door Klaas Janssens op 06-11-2019

De Audi R8 is opnieuw verkrijgbaar met enkel achterwielaandrijving. De gelimiteerde RWS wordt opgevolgd door deze RWD, die voortaan als puristische instapversie fungeert.

Voor de facelift was de Audi R8 er even als RWS, kort voor Rear Wheel Series. Dat was een enkel op de achterwielen aangedreven variant waarvan Ingolstadt de oplage beperkte tot 999 exemplaren. Nu keert die versie terug als RWD, verkrijgbaar als Coupé en als Spyder. Centraal achterin ligt de nog steeds atmosferisch ademende V10, die een cilinderinhoud van 5,2 liter combineert met een piekvermogen van 540 pk en een maximumkoppel van 540 Nm. De achterwielen krijgen de hulp van een mechanisch sperdifferentieel en worden aangedreven via een gerobotiseerde S Tronic met zeven verhoudingen en een dubbele koppeling. De R8 RWD Coupé sprint in 3,7 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 320 km/u, de R8 RWD Spyder zet daar 3,8 seconden en 318 km/u tegenover.

Belgische prijzen

De Audi R8 RWD onderscheidt zich subtiel van de vierwielaangedreven Quattro-varianten middels de versiespecifieke sideblades. De bovenste blade is uitgevoerd in glanzend Mythos Black, terwijl de onderste blade in koetswerkkleur gelakt is. De cockpit krijgt een glanzend RWD-logo op het handschoenkastje. Het ontbreken van de Quattro-vierwielaandrijving zorgt voor een gewichtswinst van 65 kilogram (55 voor de Spyder) en verlegt de gewichtsverdeling naar een agressievere 40/60-split over de assen. De Audi R8 V10 RWD staat standaard op zwarte en gesmede 19-duimsvelgen met banden, maatje 245/35 voor- en 295/35 achteraan. Ook 20-duimers en sportrubber zijn verkrijgbaar. De Belgische commercialisatie is voor begin 2020, de Coupé kost 147.900 en de Spyder 161.900 euro.

Hoofdredacteur AutoGids

Instagram: @kjanssens_pro

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten