Gezien Audi een kleine maand terug al eens kwam verlekkeren met een gecamoufleerd prototype wisten eigenlijk al heel wat van de op stapel staande RS 3. Dat hij terug zou vallen op de bestaande 2.5 TFSI bijvoorbeeld. En dat die vijfcilinder nog altijd goed was voor 400 pk, zij het nu beschikbaar over een breder toerental (5.000 tot 7.600 opm). Er kwam ook 20 Nm bij, wat het totaal brengt op 500 Nm.
Een lichte vermogenstoename die tekent voor een kleine tijdswinst in de spurtnummers: de 0 tot 100 km/u duurt nu nog maar 3,8 seconden (3 tienden beter dan voorheen), terwijl de topsnelheid piekt bij een ontzagwekkende 290 km/u. Voor dat laatste dienen wel het optionele RS Dynamic Package en de keramische schijven gemonteerd te zijn.
Schakelen geschiedt via de gerobotiseerde S-Tronic met dubbele koppeling die zowel zijn schakeltijden als versnellingsverhoudingen zag ingekort. Kortom, de RS 3 werd nog een tikkeltje extremer, wat zich niet alleen zal laten voelen, maar ook horen. Voor het eerst krijgt de RS 3 namelijk een volledig variabele klep in de uitlaat waarmee de grol van de vijfpitter naar believen gelost kan worden. Hij kan ook echt blaffen, als dat moet, zij het dat daarvoor opnieuw dieper in de zak zal moeten worden getast, gezien de RS-sportuitlaat optioneel is.
Controle en plezier
Toegenomen vitesse die een evenwaardige vertaling verdient naar het asfalt. Enter de Quattro-aandrijving en zijn RS Torque Splitter. Daarbij verdeelt de multiplatenkoppeling het vermogen niet alleen over de voor- en achterkant, maar eveneens tussen de linker- en rechterachteras. Doordat het koppel achteraan ook gestuurd kan worden naar de zijde die daar op dat moment het meest nood aan heeft, zou de RS 3 zowel sneller als plezanter de bocht moeten kunnen ronden.
Een tweespalt die Audi evenzeer tot in het extreme rekt. Krijgt de achteras de volledige controle dan zwiert deze Audi even vrolijk met zijn kont als een Cancan-danser. De RS Torque Splitter kan namelijk tot 1.750 Nm toebedelen aan één enkel achterwiel. Gecontroleerd driften dat zich via het Audi Drive Select en zijn RS Torque Modus in een mum laat instellen.
Liever hardcore stabiliteit? Tussen diezelfde rijprogramma's schuilt ook de RS Performance Mode. Die stelt het volledige rijwielgedeelte af op de semi-slicks, waarbij de Torque Splitter de opdracht krijgt onder- en overstuur tot een minimum te beperken.
De binaire beheerder die daarbij alles in goede banen moet leiden - ongeacht de modus - heet trouwens de modular vehicle dynamics controller (mVDC). Een nieuw centraal systeem dat alle data die relevant zijn voor de laterale dynamica verzamelt en waar nodig bijstuurt.
Verdere 'details' die het vermelden waard zijn wegens evenzeer hun duit bijdragend aan het dynamische gewin: de nieuwe schokdempers, de 33 mm bredere voortrein (in het geval van de Sportback groeide ook het spoor achteraan met 10 mm) en het grotere camber. In vergelijking met de gewone A3 is er vooraan 1 graad meer aan negatief camber, achteraan gaat het hem dan weer over een halve graad. Het achterliggende idee is de wielen zodoende nog meer naar het asfalt gericht te krijgen, wat op zijn beurt meer grip moet opleveren.
Een sportieve cocon
Binnenin drukt de RS3 zijn stempel met een optioneel carbon dashboard en nappalederen sportzetels, terwijl de bekleding kan worden gestikt in rood, groen of zwart, afhankelijk van de startkleur. Het vlakke stuurwiel is uiteraard ook opnieuw van de partij.
Het 12,3 duim grote digitale instrumentenpaneel is voorzien van RS 3-specifieke displays, waaronder een RS Runway-modus die informatie presenteert 'op een manier die visueel doet denken aan een landingsbaan'. Het centrale infotainmentscherm van 10,1 duim heeft ook een speciaal RS Monitor-functie die de temperatuur van de koelvloeistof, motor- en versnellingsbakolie en de bandenspanning weergeeft.
De levering van de nieuwe 2021 Audi RS3 - de derde generatie alweer - staat gepland voor eind oktober 2021. De prijzen beginnen bij 61.900 euro voor de vijfdeurs RS3, de sedan kost minstens 63.300 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!