“De RS4 Avant is een icoon van ons RS-gamma met een onvergelijkbaar verleden”. Dat waren de woorden van Stephan Winkelmann, directeur van Audi Sport, op het moment dat hij het doek trok van de vierde generatie van deze machtige break op het salon van Frankfurt. Net zoals de drie vorige generaties pakt de nieuwe RS4 Avant uit met een koetswerk dat onmiddellijk de toon zet: zijn vleugels zijn 3 centimeter breder aan elke kant en het gapende radiatorrooster lijkt verse lucht naar binnen te zuigen. De RS4 Avant ligt ook dichter bij de grond (- 0,7 centimeter) dan een klassieke A4 break.
Weg met de atmosferische V8
Niet geheel verrassend verdwijnt de oude atmosferische 4.2-V8 (iets waar we toch een beetje nostalgisch van worden) ten voordele van een nieuwe 2.9-V6 turbo. Die motor is samen met Porsche ontwikkeld en dook onlangs al op in de RS5 coupé. Hij ontwikkelt hetzelfde vermogen als de V8 in de oude RS4 Avant (450 pk), maar het koppel ligt veel hoger: 600 Nm, of 170 Nm meer dan voordien. Uiteraard gaat al die kracht naar de vier wielen en dat standaard via een achttrapsautomaat. De RS4 Avant is lichter (- 80 kilo) dan zijn voorganger en heeft nog maar 4,1 seconden nodig om van 0 naar 100 km/h op te trekken. Met het optionele RS Dynamic-pack wordt de snelheidsbegrenzer verlegd van 250 naar 280 km/h. De CO2-uitstoot daalt gevoelig, tot onder de grens van de 200 g/km (199 gram).
80.000 euro
Deze herfst gaan de orderboekjes voor de RS4 Avant open. De eerste leveringen starten dan begin 2018. Audi kondigt voor Duitsland een instapprijs aan van 79.800 euro. Als optie kunnen klanten onder meer een gestuurde schokdemping, 20-duimvelgen (standaard 19 duim), RS-kuipstoelen, een Sport-differentieel achteraan met vectoriële koppelverdeling en een koolstofkeramisch remsysteem bestellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!