De Audi RS4 Avant, die te ontdekken is op het salon van Genève begin maart, is een sportieve break zonder toegevingen. Onder de motorkap ligt een 4,2 liter grote V8-TFSI van 450 pk en 430 Nm, gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen S-Tronic. De Quattro-vierwielaandrijving geeft voorrang aan de achtertrein, met een defaultverhouding van 40-60 tot gevolg. Met de launch control-functie wordt de sprint van 0 tot 100 km/h in 4,7 seconden afgehaspeld. Het merk met de ringen geeft een gemiddeld verbruik van 11 l/100 km op.
De Audi RS4 Avant beschikt over een nieuwe elektromechanische stuurinrichting. Die kan kleine correcties maken tijdens het remmen op een oppervlak met verschillende gripniveau's, om een uitstapje in het decor te voorkomen. Het krachtige remsysteem maakt gebruik van stalen of - als optie - koolstofceramische remschijven. Tal van elementen van de vijfarmige voorophanging en de trapeziumvormige achterophanging zijn gemaakt uit aluminium. De bodem hangt 20 millimeter dichter bij de grond dan bij een normale A4 Avant.
Het exterieur is aangepast met een voorspoiler, verbrede vleugels, negentienduimvelgen, een achterbumper met diffuser en twee uitlaatpijpen. In het volledig zwarte interieur zijn naast Recaro-stoelen in leer en alcantara details in aluminium en koolstofvezel terug te vinden. Op het controlescherm kunnen onder andere een chronometer of de olietemperatuur worden weergegeven. Niettemin is het nog altijd een break met een maximaal laadvermogen van 1.430 liter. De lancering is voorzien voor deze herfst.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!