Zijn schijn bedriegt niet: de RS6 Avant is een break zoals geen ander. Het gespierde koetswerk signaleert dat dit toch wel een apart beestje is. Kijk maar naar de 40 mm brede vleugels, wielen van 22 inch, Matrix LED-lampjes, ‘power dome’-motorkap, honingraatrooster of de schilden die deze ultrasnelle stationwagen uniek maken.
600 pk
Voor de nieuwe en inmiddels vierde generatie van de RS6 heeft Audi zich er niet snel vanaf gemaakt. En omdat de BMW M5 moest worden afgedroogd, kozen de ingenieurs voor een 4-liter twin-turbo V8 TFSI die met behulp van lichte hybridisatie 600 pk ontwikkelt. Resultaat: 600 pk en 800 Nm dat constant beschikbaar is tussen 2050 en 4500 tpm. Dat volstaat om de nul-naar-honderd in 3,6 seconden af te werken en 200 km/u te bereiken in 12 seconden. De topsnelheid is ingesteld op 250 km/u, maar die grens kan worden verlegd door het Dynamic pakket (280 km/u) of het Dynamic Plus pakket (305 km/u). De tiptronic met 8 versnellingen is uiteraard de enige transmissie, nu met geoptimaliseerde schakeltijden en gepolijste Launch Control-functie. Het vermogen wordt overgebracht naar de vier wielen via een Torsen-differentieel dat centraal werd geplaatst. Bij stilstand ligt de balans voor 60 % op de achterwielen, maar naargelang de omstandigheden kan dat variëren van 70 % vooraan tot 85 % naar achter.
48 Volt en cilinders op aanvraag
De Mild Hybrid is van het 48 V-type, waarbij een starterdynamo met riemaandrijving in staat is om tot 12 kW te recupereren tijdens lichte vertragingen. Die energie wordt opgeslagen in een lithium-ion batterij. Als de bestuurder zijn voet van het gaspedaal haalt tussen 55 en 160 km/u, kan de aandrijving voor twee opties kiezen. Afhankelijk van de rijsituatie en de gekozen rijmodus via Audi Drive Select kan de RS6 Avant energie herwinnen of freewheelen gedurende maximaal 40 seconden. De MHEV-technologie maakt het mogelijk het start/stopsysteem in te schakelen tot 22 km/u en levert een brandstofbesparing tot 0,8 l/100 km op. Ook het Cilinder On Demand (COD)-systeem maakt deel uit van de energiebesparende maatregelen. Cilinders 2, 3, 5 en 8 kunnen worden uitgeschakeld in hogere versnellingen.
Ophanging op aanvraag
Ook aan de chassiszijde is er redelijk wat te vertellen. De voor- en achterassen zijn multi-linked (5 armen) en voornamelijk gemaakt uit aluminium. Adaptieve luchtvering met gecontroleerde demping is standaard en de nieuwe luchtvering (met 50 % hogere flexibiliteit) biedt optimale stabilisatie om de topsnelheid te bereiken (305 km/u met Dynamic Pack Plus). Uiteraard blijft de vering in alle richtingen verstelbaar: het geheel werd al 20 mm verlaagd maar kan nog zakken met 10 mm tot 120 km/u. Omgekeerd kan de auto ook verhogen bij lage snelheid om te voorkomen dat er verf op de verkeersdrempels achterblijft. Er zijn 6 rijprofielen beschikbaar: Comfort, Auto, Dynamic, Efficiency en de ‘RS1’- en ‘RS2’-modi die individueel kunnen worden geconfigureerd. De nieuwe RS6 Avant zal in het eerste kwartaal van 2020 beschikbaar zijn voor dealers in België en de andere Europese landen. De prijzen zijn nog niet bekend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!