De Audi S4 en S4 Avant doen voortaan een beroep op een 3.0 V6 TFSI met 354 pk en 500 Nm. Dankzij deze nieuwe turbomotor met directe injectie stijgt hun kracht dus met 21 pk en 60 Nm tegenover de vorige generatie. Het niveau van de 4.2 V8 uit 2007 wordt zelfs opnieuw gehaald. De sportieve A4-modellen, die 2,3 cm dichter bij het asfalt liggen, kunnen rekenen op Quattro-vierwielaandrijving. Een optioneel sportdifferentieel maakt het ook mogelijk om het koppel variabel te verdelen tussen de achterwielen. Elke S4 is sowieso uitgerust met een Tiptronic-automaat met acht versnellingen en een vrijloopfunctie om het verbruik een beetje te verminderen.
Prestaties
De S4-modellen hebben allerlei sportieve attributen en maken hun sportieve ambities ook echt waar. Ze zijn 75 kg lichter dan hun voorgangers: de S4 berline weegt 1.630 kg tegenover 1.675 kg voor de S4 Avant break. Die laatste biedt bovendien 1.510 liter kofferruimte met neergeklapte achterbank. Op de weg sprint de berline van 0 naar 100 km/u in 4,7 seconden, terwijl de break 4,9 seconden nodig heeft. Ook het normverbruik verschilt: gemiddeld 7,4 l benzine per 100 km voor de berline en 7,5 l voor de break.
Verbonden
Een wagen uit het topgamma moet natuurlijk helemaal mee zijn met de nieuwste technologie. Audi voorziet daarom verschillende rijhulpsystemen zoals een adaptieve snelheidsregelaar. Er zijn ook veel connectiemogelijkheden. De S4-modellen kunnen verbonden worden met mobiel internet of in een rijdende wifi-hotspot veranderen. Hierdoor kunnen de passagiers de verwijderbare tablet achterin gebruiken om te surfen op het net. Met Apple CarPlay en Android Auto is ook de integratie van smartphones verzekerd. Er bestaat ook een app voor je smartphone waarmee je de auto vanop afstand kunt openen of sluiten. Tot slot kun je in het interieur je smartphone opladen via inductie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!