Audi omschrijft de nieuwe S8 graag als een luxelimousine met een duister kantje. Met dank aan de actieve IA-ophanging met elektromechansiche actuatoren aan de wielen, aan de adaptieve demping en aan de luchtvering. En aan de actief meesturende achteras en het actieve sportdifferentieel op de achteras. Het karakter wordt bepaald door de gekozen kalibratie. Het Audi Drive Select van de Audi S8 telt liefst zeven verschillende modi.
Geen TDI
Geen TDI zoals bij de SQ8, de S8 doet het immers met een biturbobenzine: een 4 liter-V8 die een piekvermogen van 571 pk paart aan een maximumkoppel van 800 Nm. Schakelen doe je via de Tiptronic-achttrapsautomaat, de Quattro-vierwielaandrijving zorgt er intussen voor dat je die genereuze power ook op het asfalt gezet krijgt. Het TFSI-blok wordt gekoppeld aan een mildhybride 48-voltsysteem dat het gemiddelde brandstofverbruik met 0,8 liter per 100 kilometer drukt. De Audi S8 vertrouwt ook op actieve cilinderdesactivatie, een systeem dat de benzinedorst verder moet helpen temperen.
Sport én comfort
Om het geluidscomfort te optimaliseren komt het interieur met "active noise cancellation", al gaat de met actieve flaps gezegende uitlaatlijn net zo graag aan het grommen wanneer je een andere rijmodus selecteert. Voor het eerst in de geschiedenis zal de Audi S8 ook aangeboden worden met verlengde wielbasis. Het koetswerk draagt de intussen typische, ietwat onderkoelde S-signatuur, binnenin vind je naast een sportievere ambiance ook een heleboel veiligheids-, comfort- en andere multimediasnufjes.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!