Voor Audi is het de normaalste zaak van de wereld om zijn meest sportieve modellen met een dieselmotor uit te rusten. Dat bewezen de Duitsers al op het autosalon van Detroit (januari 2008) met een prototype van een R8 met een V12 TDI. Vanaf deze zomer kan je bij het merk terecht voor een TT TDI Quattro. Onder de motorkap van zowel de coupé als de roadster ligt een 2.0-diesel met 170 pk. Sinds de lancering van de nieuwe Audi A4 en de VW Tiguan is die motor overgestapt van een lawaaierige inspuiting via pompinjectoren naar een fluisterstille common rail.
De motor van 1.968 cc levert dus 170 pk (125 kW) en 350 Nm tussen 1.750 en 2.500 o/m. Zijn gemeenschappelijke inspuitbuis jaagt de diesel onder een druk van 1.800 bar door de piëzo-elektrische injectoren. De turbo met variabele geometrie is gloednieuw. Uiteraard laat deze motor erg gunstige verbruikscijfers optekenen. Zo heeft hij in de coupé genoeg aan 5,3 l/100 km, terwijl hij in de roadster 0,2 liter meer vraagt. Dat staat gelijk aan een CO2-uitstoot van respectievelijk 140 en 145 g/km. De TT spurt naar 100 km/h in 7,5 seconden en haalt een top van 226 km/h. De Roadster gaat 3 km/h minder hard. Vierwielaandrijving is in beide gevallen standaard.
De TT TDI wordt op 4 maart onthuld in Genève en staat vanaf deze zomer bij de dealers.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!