Qua lijn blijft de derde generatie van Audi's compacte sportieveling, de TT, trouw aan de vorige generaties van het model. Dat geldt ook voor het formaat. De nieuweling zet zwaar in op technologie, onder ander met zijn dynamische en adaptieve Matrix-ledkoplampen, die rekening houden met het navigatiesysteem om te anticiperen op bochten. Binnenin heeft deze 2+2-coupé geen scherm meer in de middenconsole. Alle informatie die gewoonlijk daarop wordt getoond, verschijnt nu achter het stuur, op een personaliseerbaar digitaal instrumentenpaneel. Audi heeft dat geheel Virtual Cockpit gedoopt.
De nieuwe Audi TT wordt aangedreven door viercilindermotoren. Om te beginnen is er de zelfontbrander 2.0 TDI met 184 pk en 380 Nm, die wordt gecombineerd met voorwielaandrijving en een manuele versnellingsbak. Met deze motor trekt de coupé op van 0 tot 100 km/h in 7,2 seconden. De constructeur geeft voor deze versie een gemengd normverbruik op van 4,2 l/100 km (wat overeenkomt met een CO2-normuitstoot van 110 g/km). Aan benzinezijde vinden we de 2.0 TFSI met 230 pk en 370 Nm, die verkrijgbaar is in combinatie met voor- of met vierwielaandrijving. De TTS, die met name te herkennen is aan zijn vierdubbele uitlaat, heeft recht op de 2.0 TFSI van 310 pk en 380 Nm. Deze versie sprint van 0 naar 100 km/h in 4,7 seconden. Voor de benzineversies kan de manuele versnellingsbak als optie worden ingeruild voor de gerobotiseerde bak S-Tronic.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!