Ondanks zijn prijskaartje (zo'n 350.000 euro) werd de Futurista door enthousiastelingen bijzonder goed onthaald. Dat succes zette Automobili Amos ertoe aan om met een tweede versie te komen. Die is net als de eerste gebaseerd op een originele Lancia Delta Integrale 16V, maar is meer geïnspireerd door de competitieversies die deelnamen aan wedstrijden als de Safari Rally.
Zoals het bedrijf uit Arese zelf aangeeft, gaan functionaliteit en robuustheid daarbij voor op esthetiek. Net als de Futurista (en in tegenstelling tot de originele Delta) is de Safarista een driedeurs, maar in vergelijking met de eerdere verwezenlijking van Automobili Amos pakt hij uit met tal van aanpassingen die hem nog capabeler moeten maken op de slechtste wegen of in de woestijn.
>> Lees ook – Top 5 - Lancia-modellen die een moderne versie verdienen
Safari-look
Zo krijgt de Safarista meer uitgesneden bumpers en de typische rallyslijklappen, maar zijn ook de wielen en de voorste spatborden specifiek. Binnenin is er slechts plaats voor twee, met achterin een reservewielbak van carbon. De twee kuipstoelen zijn voorzien van 4- of 5-puntsgordels en er wordt ook een volledige rolkooi voorzien. Daarnaast behoren een brandblusser en een 'motorsportbrandstoftank' tot de standaarduitrusting. Het stuurwiel is een verwijderbaar exemplaar.
>> Lees ook – GCK Lancia Delta Evo-E is elektrisch aangedreven restomod
De Safarista krijgt ook een hydraulischbediende handrem, evenals een verstelbare ophanging. De motor wordt onder handen genomen door de Italiaanse specialist Autotecnica en voorzien van een geüpgrade koelsysteem voor water, olie en lucht. Exacte specificaties geeft Automobili Amos niet voor de Safarista, maar de Futurista zou zo'n 335 pk ontwikkelen.
Terwijl van de Futurista 20 exemplaren gepland zijn (waarvan al 17 afgewerkt), voorziet Automobili Amos er van de Safarista slechts 10. Het prijskaartje van de transformatie ligt wel nog een pak hoger: 570.000 euro... exclusief btw – en het is niet duidelijk of de donorauto in die prijs is inbegrepen; indien niet mag je er nog een kleine 30.000 euro aan toevoegen. Toch geïnteresseerd? Dan kun je mailen naar het erg toepasselijke adres [email protected]...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!