Bentley wordt binnenkort een volledig elektrisch merk, maar het verloochent zijn prestigieuze verleden en zijn glansrijke heden niet. Na de Bacalar, een exclusieve cabriolet genoemd naar een Mexicaanse lagune, presenteert Bentley de Batur coupé, genoemd naar een meer in Bali.
De Batur is gebaseerd op de Continental GT Speed en behoudt de supercharged W12-motor, die is opgevoerd tot 730 pk, waardoor dit de krachtigste productiecoupé in Bentleys geschiedenis is geworden. Maar dat is niet het enige belang van dit model. Stilistisch zet het namelijk de krijtlijnen uit voor de toekomstige elektrische producten van de fabrikant uit Crewe.
Eerbetoon aan de W12
De Bentley Batur is een waar eerbetoon aan de 6.0 W12-twinturbomotor. Het merk werkt al 20 jaar met deze mechanische kathedraal. Om dit buitengewone blok in de bloemetjes te zetten, heeft Bentley hem naar een hoogtepunt getild: 730 pk en 1.000 Nm koppel.
De motor zit nog steeds gekoppeld aan de achttrapsautomaat en brengt zijn vermogen over op alle vier de wielen. De Batur weegt meer dan 2 ton en voegt luchtvering, een elektronisch antirolsysteem (op 48 volt) en een sperdifferentieel toe om een veilig, efficiënt en dynamisch rijgedrag te garanderen.
De stijl van morgen
Maar de motor is niet het enige dat de Bentley Batur interessant maakt. Zijn ontwerp is een voorbode van de stijlrichting van de toekomstige elektrische auto's van het merk, waarvan de eerste in 2025 arriveert. Andreas Mindt - de designbaas van het merk sinds begin 2021 - heeft het over minimalisme en durf met respect voor de klassieke basisprincipes van het merk. Het resultaat is een coupé met typische proporties: lange motorkap, gapende grille, geprononceerde achtervleugels, maar met een profiel dat slanker is dan ooit.
De getekende oppervlaktes zijn opener en dynamischer, terwijl meer aandacht is besteed aan de aerodynamica. Of het nu gaat om de openingen vooraan op de motorkap om de luchtstroom over de grille te leiden, de zijdelingse scoops op de voorspatborden of het scherpere wielontwerp, de Bentley Batur is visueel sportiever. Korte overhangen en de zwarte behandeling van de onderste achterbumper accentueren die look.
Een andere grote verandering is het ontwerp van de lichtsignatuur. De ronde koplampen aan de voorkant zijn verdwenen, in de plaats zitten amandelvormige lichten met een dunne lijn voor de dagrijlichten als maquillage. Aan de achterzijde zijn er taps toelopende lichten met drie geplooide elementen, die doen denken aan wat Mercedes op bepaalde modellen laat zien.
De achtersteven wordt gekenmerkt door de lichte eendenstaartvorm en onder de achterruit zit een actieve spoiler. Om het lijstje met déjà-vu's aan te vullen: de vorm van de zijruiten doet denken aan de eerste generatie Audi A5, terwijl de chromen sierstrip onderaan de ruiten doorloopt tot over de ribben van de motorkap... zoals bij een DS5, maar dan eleganter! Dat belet niet dat het geheel een lust voor het oog is: dynamisch en toch "sterk" zoals het een Bentley betaamt.
Luxe en personalisatie
In de cockpit is de merktypische dubbele alkoof verdwenen, maar elke inzittende zit nog steeds ingekapseld in een eigen cocon, gescheiden van de medereiziger door een zeer klassieke maar imposante middenconsole. Hij is voorzien van de bekende versnellingspook, omgeven door talrijke knoppen voor comfortfuncties en snelkoppelingen voor het selecteren van de rijmodi enz.
Geen moderne schermen in het dashboard, wel drie trotse wijzerplaten met een blauwe achtergrond (een thermometer, een kompas en een stopwatch), terwijl aan de basis een luxehorloge is aangebracht. Het dashboard is digitaal, dus toch nog een toegeving aan de moderniteit.
De bekleding is duurzaam en maakt gebruik van 'lokale' en/of duurzame materialen: het leer is afkomstig uit gebieden in de buurt van Bentleys fabriek in het VK, het tapijt is gemaakt van gerecycleerd materiaal en voor sommige oppervlakken worden natuurlijke vezels gebruikt in plaats van carbon. Om een accent te geven, kunnen klanten kiezen uit materialen als titanium en goud.
Prijs en levering
De Bentley Batur wordt een zeldzaam beestje - Mulliner gaat maar 18 exemplaren bouwen - en zal een extreem niveau van personalisering halen. De klant kan voor elk oppervlak van het interieur materialen en kleuren naar smaak selecteren, om nog maar te zwijgen van de oneindige waaier aan kleuren voor de carrosserie.
Maar goed, dat is wel het minste dat je mag verlangen van een auto met een vanafprijs van 1,95 miljoen euro. De eerste leveringen zijn gepland voor de zomer van 2023.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!