Bentley presenteert de Flying Spur V8 als de sportievere variant van de W12, vooral omdat hij een stuk lichtvoetiger van richting verandert. En dat effect wordt verder verstrekt als je ook voor de actief meesturende achteras (All-Wheel Steering) en de actieve stabilisatorstangen op 48 volt zou opteren (Dynamic Ride).
Om die extra rijdynamiek in de verf te zetten, zegent Bentley de Flying Spur V8 met sportieve koetswerkaccenten, sportievere velgen en dubbele uitlaatpijpen. Nu blijft comfort primordiaal, de luchtvering met adaptieve demping komt dan ook als standaard. Net zoals de Flying Spur W12 rekent de V8-versie op een slimme vierwielaandrijving en op een gerobotiseerde achttrapsautomaat met dubbele koppeling.
Zowat even snel
Als W12 is de Bentley Flying Spur 635 pk en 900 Nm sterk, maar de V8 moet weinig toegeven. Zijn 4 liter-motor is immers goed voor een piekvermogen van 550 pk en een maximumkoppel van 770 Nm. Het blok maakt gebruik van twee twinscrollturbo's en vertrouwt op cilinderuitschakeling om zijn benzinedorst te sussen.
Omdat de instapversie zowat 100 kilogram minder op de weegschaal zet, lopen de prestaties van beide motorvarianten zowat parallel. Als W12 sprint de Flying Spur in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en haalt hij een topsnelheid van 333 km/u. De nieuwe V8 zet daar 4,1 seconden en 318 km/u tegenover.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!