Wat we al lang wisten, is intussen ook officieel: de nieuwe BMW 1 Reeks krijgt voorwielaandrijving. De Beierse constructeur grijpt immers naar de FAAR-architectuur, een evolutie van het UKL-platform waarop onder meer de Mini Countryman en de BMW X1/X2 bouwen. En zo verliest de derde generatie een van de grote troeven van zijn voorgangers. München zegt dat de rijdynamiek erop vooruit zal gaan, dat de nieuwe 1 Reeks direct zal sturen en alerter zal reageren.
Technologie van de i3
De nieuwe 1 Reeks komt met de ARB-technologie van de elektrische i3. Het gaat om een tractiecontrolesysteem dat direct in het motormanagement is geïntegreerd en dus niet in de besturingseenheid van de Dynamic Stability Control, waardoor de informatie drie keer zo snel doorgegeven wordt. Het gaat onderstuur tijdens het acceleren tegen, zonder ingrepen in de aandrijflijn en dus zonder vermogenverlies. Elke 1 Reeks komt ook met Performance Control, een soort elektronische differentieelfunctie die doelgericht remingrepen uitvoert om de wendbaarheid te verhogen.
M135i als topversie
De krachtigste versie van de nieuwe 1 Reeks komt sowieso met de xDrive-vierwielaandrijving. We hebben het over de M135i, aangedreven door een drukgevoede 2 liter-viercilinder die een piekvermogen van 306 pk combineert met een maximumkoppel van 450 Nm. Een concurrent voor de overigens precies even krachtige Mercedes-AMG A35 4Matic, dus. Prestaties geeft BMW nog niet, maar weet dat deze krachtbron ervoor zorgt dat de X2 M35i in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u sprint. Schakelen doe je via de Steptronic-achttrapsautomaat. Die turbomotor ligt niet langer in de lengte, maar dwars voorin.
Meer interieurruimte
Die nieuwe architectuur levert vooral meer binnenruimte op. Het laadvolume van de nieuwe BMW 1 Reeks klimt naar 380 liter, een winst van 20 liter tegenover de vorige generatie. En achterin beschikken de passagiers over meer hoofdruimte (+1,9 cm) en over veel meer beenruimte (+3,3cm). Om de koetswerkrigiditeit te waarborgen, grijpen de ingenieurs naar een boomerangachtige achterasconstructie. Het koetswerkontwerp van de nieuwe 1 Reeks volgt het pas van de evolutie, waarbij het lijnenspel van de vorige generaties gecombineerd wordt met designdetails van moderne BMW-modellen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!