Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW 1-Reeks

Geschreven door Olivier Duquesne op 05-06-2011

BMW onthulde zopas de tweede generatie van de 1-Reeks. Die behoudt de achterwielaandrijving en is voorzien van krachtiger motoren die tegelijk zuiniger werden.

Qua profiel verschilt de nieuwe BMW 1-Reeks niet zo sterk van het huidige model, maar het radiatorrooster, de bumpers en de lichtblokken vooraan en achteraan verraden meteen dat het om een nieuwe generatie gaat. De berline is aan alle kanten gegroeid, behalve in de hoogte. Zo is hij 85 millimeter langer geworden, met een 30 millimeter langere wielbasis. Daar varen zowel de achterste passagiers als de kofferruimte wel bij, waarbij het laadvolume toeneemt met 30 liter, tot 360 liter. Met neergeklapte achterbank (optioneel in drie delen) kan de koffer maximaal 1.200 liter slikken.

De vijfdeurs blijft de enige in zijn segment met achterwielaandrijving. De motoren zijn splinternieuwe Efficient Dynamics-viercilinders die overlangs geplaatst zijn en uitgerust zijn met TwinPower-turbo's. Bij de benzines heeft BMW gekozen voor direct ingespoten 1,6-liters. De 116i heeft 136 pk, terwijl de 118i er 170 levert. De diesels zijn tweeliters: een 116d met 116 pk, een 118d met 143 pk (of 136) en een 120d met 184 pk. Als optie is een achttrapsautomaat beschikbaar. Alle motoren, uitgezonderd de 118d, zijn sterker geworden dan die in het huidige gamma.

Tegelijk is echter hun verbruik gedaald. Zo varieert de CO2-uitstoot van 114 tot 137 g/km. Een standaard stop-startsysteem en ECO PRO-modus zal zuinig rijden een stuk makkelijker maken. Dat laatste systeem past zowel de motorsturing als de airco en de stoel- en spiegelverwarming aan. Later zal het gamma uitgebreid worden met de BMW 116d EfficientDynamics Edition, met een gemiddeld verbruik van 3,8 l/100 km, goed voor een uitstoot van 99 g CO2/km (al moeten die waarden nog bevestigd worden).

Het interieur beantwoordt aan de laatste nieuwe standaarden van het merk, met een cockpit die gericht is op de bestuurder. De iDrive-bediening met een geïntegreerde flatscreen in het dashboard is optioneel. Verder blijft de optielijst ellenlang met bijvoorbeeld een achteruitrijcamera, een botsingswaarschuwing, een adaptieve snelheidsregelaar, het Speed Limit Info (dat waarschuwt voor snelheidsbeperkingen) met No Passing Info (dat een inhaalverbod aangeeft) en toepassingen om webradiostations te ontvangen en Facebook en Twitter te gebruiken. De nieuwe 1-Reeks wordt in de showroom verwacht in oktober.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten