De BMW 3-Reeks berline, break (Touring), cabrio en coupé krijgen voor 2010 een aangepast motorgamma. Bij de Coupé en Cabrio gaat de technische evolutie gepaard met een uiterlijke opfrisbeurt. Achteraan en opzij zijn de aanpassingen minimaal, maar vooraan werd de bumper (en in het bijzonder de luchthapper onderaan) hertekend, net zoals de koplampen, die voortaan standaard van het bixenontype zijn. Verder omvat de catalogus nieuwe koetswerkkleuren en ook het lederaanbod werd aangepast. Tot slot worden de multimediamogelijkheden in het hele gamma uitgebreid.
De wijzigingen in het motorgamma zijn aanzienlijk. De instapversie voor de break (Touring) is voortaan de 316d met een tweeliter-viercilinderdiesel met 115 pk (of 85 kW). De Europese instapmotor van de coupé- en cabriomodellen is een tweeliter-viercilinder op benzine, die 143 pk (105 kW) ontwikkelt, maar deze 318i is niet verkrijgbaar in België. De 335i wordt voortaan aangedreven door een drie liter grote zescilinder-biturbomotor met Valvetronic en een vermogen van 306 pk (225 kW), die minder dan 6 seconden vergt voor de spurt van 0 naar 100 km/h. Van alle andere motoren werd in het bijzonder het koppel verhoogd om het verbruik en dus ook de CO2-uitstoot te verminderen. Bovendien krijgen de 325d en 320d er een paar paardjes bij, om uit te komen op respectievelijk 204 en 184 pk (of 150 en 135 kW).
Tot slot lanceert BMW in 2010 ook de 320d Efficient Dynamics Edition. Deze berline zal zich tevredenstellen met een CO2-uitstoot van 109 g/km en een verbruik van 4,1 l/100 km in ruil voor een vermogen van 163 pk (120 kW) en een koppel van 380 Nm. Zijn twee liter grote viercilinder-dieselmotor met common rail maakt gebruik van een turbocompressor met variabele geometrie en zijn carter is van aluminium. Behalve zijn motorische aanpassingen (ten opzichte van de gewone 320d) en de klassieke Efficient Dynamics-elementen (zoals recuperatie van de remenergie en het stop-startsysteem) wordt de 320d Efficient Dynamics Edition gekenmerkt door een verbeterde stroomlijn, een langere eindoverbrenging en een systeem met centrifugale pendel in het tweemassavliegwiel om schokken bij lage toerentallen te bestrijden en dus vroeger opschakelen mogelijk te maken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!