De BMW 5-Reeks GT wordt een 6-Reeks. De nieuwe generatie van de vijfdeurs is 6 GT gedoopt. Die herbenoeming wordt ingegeven door de komst van de 8-Reeks, maar ook door zijn nieuwe formaat. De 6 GT is namelijk 5.091 millimeter lang of 87 millimeter langer dan voordien. Hij wordt niet breder, maar achteraan is hij wel 64 millimeter lager. Daardoor oogt hij gestrekter. De teams uit München hebben daarenboven de bodem bekleed, een achterspoiler gemonteerd en actieve luchtkleppen gekozen. Als gevolg daarvan zakt de luchtweerstandscoëfficiënt Cx van 0,29 naar 0,25. Bovendien is hij 150 kilo afgeslankt.
30i, 40i en 30d
Bij zijn lancering is de 6-Reeks Gran Turismo er als 630i, met een 2.0-benzineviercilinder van 258 pk en 400 Nm, als 640i, met een 3.0-benzinezescilinder van 340 pk en 450 Nm, en als 630d, met een 3.0-zescilinderdiesel van 265 pk en 620 Nm. De Steptronic-achttrapsautomaat is altijd standaard en de 640i en 630d kunnen als optie met vierwielaandrijving xDrive worden besteld. Eveneens als optie biedt BMW een adaptief chassis aan met luchtveren op beide assen (in de hoogte verstelbaar, van - 10 tot + 20 millimeter) en gestuurde schokdempers.
Elektrische kofferklep
De koffer is standaard toegankelijk via een gemotoriseerde kofferklep. Hij slikt 610 liter, wat liefst 110 liter meer is dan de 5-Reeks GT. Dezelfde evolutie zien we voor het volume met de 40/20/40-achterbank neergeklapt, waarbij 1.800 liter beschikbaar komt. Het bagagescherm kan onder de koffervloer worden weggeborgen. De 6-Reeks GT kan achterin 3 passagiers ontvangen. Als optie kunnen daar Comfortstoelen met een verstelbare rugleuning worden geplaatst. Voorin zit je voortaan hoger op stoelen met als optie een massagefunctie volgens 8 programma’s. Het projectie-oppervlak van het head-up display werd groter. Het centrale scherm van 10,25 duim is voortaan een touchscreen. Tot slot is ook de geluiddemping verbeterd.
Autonoom
Het nieuwe model zet een stap verder richting zelfstandig rijden. Zo heeft deze 6-Reeks GT een stereocamera voor de botswaarschuwing en een automatische remfunctie voor in de stad. Als optie kan hij worden uitgerust met een leger ultrasone sensoren. Daardoor zijn de actieve snelheidsregelaar, de stuurassistent en de spoorasssistent beschikbaar tussen 0 en 210 km/h. Onder de vele rijhulpmiddelen zit een waarschuwing voor spookrijden. En tot slot kan de Gran Turismo met een afstandsbediening worden geparkeerd en kunnen zijn geconnecteerde diensten van in de auto of met een smartphone worden bediend.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!