Na enkele prototypes is BMW klaar voor de hybride hype. De 7-Reeks en X6 mogen de ActiveHybrid-technologie met lithium-ionbatterijen inwijden. De elektromotoren zijn dezelfde als in de Mercedes S-Klasse, want beide constructeurs hebben samengewerkt.
De twee modellen hebben verschillende werkingsprincipes. De 7-Reeks koppelt een benzine-V8 met twee turbo's aan een synchrone driefasige elektromotor en komt zo uit op 465 pk (342 kW) en een koppel van 700 Nm. De overbrenging naar de achterwielen verloopt via een achttrapsautomaat. Enkel op de elektromotor rijden is niet mogelijk. De V8 wordt dus alleen ondersteund in zijn werking zodat zijn dorst wordt getemperd. Het normverbruik bedraagt 9,4 l/100 km, wat overeenkomt met 219 g/km aan CO2-uitstoot. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h.
De cross-over X6 heeft twee elektromotoren nodig van 67 en 63 kW (91 en 86 pk) naast de 407 pk sterke V8. Daardoor is hij de krachtigste hybride auto op de markt, met een maximaal gezamenlijk vermogen van 485 pk (357 kW) en 780 Nm. De X6 ActiveHybrid kan daarentegen wel puur op zijn elektromotoren rijden zonder de V8 te starten. Dat kan dan wel enkel over erg korte afstanden (maximaal 2,5 kilometer) en aan een lage snelheid. De continu variabele overbrenging kan worden geblokkeerd in zeven virtuele verhoudingen. Het normverbruik bedraagt slechts 9,9 l/100 km (231 g/km aan CO2) en de X6 sprint naar 100 km/h in slechts 5,6 seconden. Hij is eenvoudig te herkennen aan de grote bult op de motorkap. Deze hybride afgeleide van de X6 is 185 kilo zwaarder dan zijn V8-broer X6 50i.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!