Het laatste beetje camouflage is van de BMW iX3 gehaald, waardoor we hem nu volledig kunnen aanschouwen. Maar zij die gezegend zijn met een goed geheugen zullen opmerken dat het model weinig tot niet verschilt van de conceptversie uit 2018. Zelfs de blauwe accenten in de diffusor achteraan zijn gebleven. De grootste verschillen met de gewone X3 zijn de gladdere vormen door het gebrek aan koelopeningen en de aerodynamische wielen, die alleen al 10 km aan extra range geven. Qua binnen- en laadruimte is er zowat geen verschil.
460 km
Over de range gesproken, BMW geeft mee dat je met een volle batterij maximaal 460 km ver kan rijden met de iX3 volgens de WLTP-cyclus. Al spelen ze daar een beetje vals, want het gaat waarschijnlijk om de range in de stad en niet om het gemiddelde rijbereik. Dat zou volgens het WLTP-verbruik van 18,5 kWh/100 km en de netto 74 kWh grote batterij exact 400 km moeten bedragen. De batterij heeft daarnaast een brutocapaciteit van 80 kWh, weegt 518 kilo en zit ingebouwd in de vloer, terwijl de elektromotor, het controlesysteem en de transmissie in één behuizing in de achteras zitten.
286 pk
De iX3 wordt het eerste model, voor de i4 en de iNext, dat de vijfde generatie van BMW’s eDrive-technologie gebruikt. Hij krijgt een vermogen van 286 pk (210 kW) en 400 Nm, waarmee de SUV in 6,8 seconden naar de 100 km/u sprint. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 180 km/u. Opladen met gelijkstroom kan tot aan een vermogen van 150 kW, waarmee de batterij in 34 minuten tot 80% kan opgeladen worden. De iX3 heeft ook een driefasige lader voor wisselstroom die tot 11 kW aankan. Daarmee is de batterij vol in 7,5 uur.
China
De productie van de iX3 gaat later dit jaar van start in Shenyang, China, waarmee het ook de eerste BMW wordt die voor export wordt gebouwd in het land. De Belgische vanafprijs ligt op 69.950 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!