Velen zien de huidige M2 als de nieuwe M3, omdat hij lichter, levendiger en vooral minder burgerlijk is dan de coupé M4, waardoor hij alles in huis heeft om sportief rijden tot een feest te maken. Daarom wil BMW er nu een schepje bovenop doen met de M2 Competition, die uiteraard nog wat verder gaat.
Van 370 naar 410 pk
De make-over begint bij zijn motor, de zes-in-lijn van drie liter, die dankzij een nieuwe afstelling niet minder dan 40 pk en 85 Nm sterker wordt. Daardoor piekt hij op 410 pk en 550 Nm, waardoor hij uiteraard machtige prestaties kan leveren, zelfs al is het toerenbereik van het maximumkoppel uiteraard wat smaller geworden (van 2.350 tot 5.200 o/m in plaats van 1.400 tot 5.560 o/m voor de ‘gewone’ M2).
De koeling is grondig herwerkt, net zoals de smering en de inlaat. Uiteraard gaan de prestaties erop vooruit, maar niet zo sterk als we hadden verwacht. Op de sprint van 0 naar 100 km/u wint hij namelijk maar één tiende van een seconde: 4,2 seconden met de DCT-versnellingsbak (4,3 seconden in de gewone M2) en 4,4 seconden met de handbak (in plaats van 4,5 seconden). BMW verdient wel een applausje omdat het erin geslaagd is om de stijging van de CO2-uitstoot te beperken tot 10 g/km. De constructeur laat je nog steeds kiezen tussen een gerobotiseerde bak met 7 verhoudingen en, tot groot jolijt van iedereen, een manuele zesbak. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u maar kan als optie worden opgetrokken tot 280 km/u via het M Driver’s Package.
Looks, dynamiek en remmen
De M2 Competition wil zich uiteraard op meer vlakken onderscheiden van de traditionele M2. Zo kiest hij voor de specifieke lakkleur Hockenheim-grijs (al zijn alle andere kleuren ook nog steeds verkrijgbaar) en voor 19-duimvelgen met verschillende bandenmaten voor- en achteraan. Ook de rijdynamiek zou erop vooruitgaan, want BMW heeft een antirolstang geïntegreerd in het motorcompartiment. Dat is dezelfde als op de M3/M4, waardoor de stijfheid en dus de precisie er gevoelig op vooruit gaan.
De veren, de dempers, de elastokinematische verbindingen en de ijking van het stuur en het sperdifferentieel (dat nog steeds variabel is van 0 tot 100 procent) zijn ook allemaal aangepast voor een meer pure en efficiënte rijervaring. Zo laat het sperdifferentieel je in de rijstand Sport+ nog meer genieten van breed uitgesmeerd overstuur. En om sneller toegang te krijgen tot dat programma, heeft BMW de M1- en M2-knoppen uit de M3/M4 op het stuur geplaatst. Voor de vertragingen biedt BMW nog geen koolstkeramische schijven aan, maar wel grote M Performance-pizzaschijven die vooraan worden aangegrepen door klauwen met 6 zuigers en achteraan met 4 zuigers. Dit nieuwe pareltje van BMW heeft nog geen prijs.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!