BMW achtte de achterbank nutteloos en verving die door een rolkooi. Ook voorin werden de zware elektrische stoelen vervangen door lichte kuipzitjes die het lichaam optimaal ondersteunen bij uitstapjes naar het circuit. Om dezelfde reden zijn de driepuntsveiligheidsgordels vervangen door een volwaardig raceharnas. Het weze duidelijk dat deze M3 GTS het circuit als natuurlijke habitat heeft. Dat verklaart waarom hij slechts tegen meerprijs kan worden gehomologeerd voor gebruik op de openbare weg.
De V8 onder de motorkap is opgeboord van 4 naar 4,4 liter, waardoor het vermogen stijgt van 420 naar 450 pk. Bovendien zijn heel wat elementen van de hoogtoerige V8, zoals het carter in een legering van silicium en aluminium, versterkt om beter bestand te zijn tegen intensief gebruik. De gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling (M DKG Drivelogic) en zeven versnellingen is standaard en kan worden bediend met hendels aan het stuur.
Op technisch vlak is verder gesleuteld aan de stroomlijn, met onder andere een specifieke voor- en kofferspoiler die zijn afgeleid van die van de 320si uit het WTCC en die kunnen worden aangepast aan het circuit. Uiteraard zijn ook de ophanging, de remmen en de stabiliteitscontrole DSC aangepast aan intensief circuitgebruik.
De ingenieurs van BMW's M-afdeling wisten ten slotte ook nog eens 165 kilo te besparen, zodat deze GTS minder dan 1,5 ton weegt. Toch is een minimum aan luxe behouden gebleven, met een alcantara bekleding van het stuur en de deuren en veel koolstofvezel in het interieur. De radicale M3 komt in de lente van 2010 op de markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!