De BMW M5 'F10M' is er een volgens het oorspronkelijke recept uit 1984 : een grote reisberline die omgebouwd is tot een gepeperde sportauto. Toch is hij ingrijpend veranderd. De atmosferische V10 heeft plaats geruimd voor een drukgevoede V8. Zodoende ligt er nu een 4,4 liter grote V8 met directe injectie en twee twinscrollturbo's in het vooronder. Deze motor ontwikkelt 560 pk bij 6.000 tot 7.000 o/m. Het koppel bedraagt 680 Nm bij 1.500 o/m. Al die kracht gaat naar de achteras via een gerobotiseerde DCT-versnellingsbak met dubbele koppeling, zeven verhoudingen en spatels achter het stuur.
BMW spreekt van een 0-100 km/h in 4,4 seconden en 0-200 km/h in 13 seconden. De kilometer vanuit stilstand neemt 21,9 seconden in beslag. De topsnelheid bedraagt 305 km/h met het M Driver-pakket. Zonder die optie is de auto zoals gewoonlijk begrensd op 250 km/h. Ondanks alles is de supersportieve berline, mits een gematigde rijstijl, in staat 9,9 l/100 km te verbruiken, goed voor een CO2-uitstoot van 232 g/km. Dat heeft hij vooral te danken aan het Efficient Dynamics-programma met remenergierecuperatie en een stop-startsysteem.
Het prefix 'M' staat niet alleen voor een gespierdere motor. De ingenieurs van de Motorsport-divisie hebben deze 5-Reeks ook uitgerust met een speciale ophanging en een actief differentieel. De M-stuurbekrachtiging beschikt over drie voorinstellingen: 'Comfort', 'Sport' en 'Sport Plus'. Hetzelfde geldt voor de dynamische schokdemping. De dynamische stabiliteitscontrole DSC heeft daarnaast nog een M-modus die geschikt is voor sportief rijgedrag. Bovendien zijn er twee programma's waarin je eigen afstellingen kan ingeven voor het chassis, de stuurbekrachtiging, de gasrespons en de versnellingsbak.
Globaal gezien heeft de M5 alle hulpsystemen gekregen die ook op de gewone 5-Reeks beschikbaar zijn, maar dan met een vleugje M. Motorsport heeft eveneens op het uiterlijk zijn stempel gedrukt. Aan de buitenkant zien we bij deze BMW twee grote luchthappers in de voorbumper die zowel de motor als de remmen koelen. De gezwollen wielkasten benadrukken de bredere sporen. De M-luchtinlaten op de flanken bevatten extra richtingaanwijzers. De achterkant werd in aerodynamisch opzicht geoptimaliseerd, in het bijzonder met de spoiler op het kofferdeksel en de diffusor met twee dubbele uitlaatpijpen. De M5 is geschoeid met 19 duim grote lichtmetalen velgen met vijf dubbele spaken, wat doet denken aan de wielen van de vorige M6. Het interieur ziet er sportief en tegelijkertijd luxueus uit, met een waslijst aan uitrustingsmogelijkheden. Het is zelfs mogelijk om internet aan boord te hebben. De wagen zal aan het publiek voorgesteld worden op het M Festival aan de Nürburgring op 23 juni.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!