De ingenieurs van BMW hebben een 2,9 liter grote zescilinder in lijn met 4 turbo’s in de neus van de M550d xDrive gepropt. Dit zware geschut stuurt 400 pk en 760 Nm naar de 4 wielen. De piëzo-injectoren vernevelen de diesel onder een druk van 2.500 bar en de uitstoot wordt beperkt door een SCR-systeem met AdBlue. Deze dieselgestookte M Performanceversie is verkrijgbaar als berline en als break en is standaard gecombineerd met een “Sportautomaat” met 8 versnellingen en een xDrive-vierwielaandrijving die meer koppel naar de achteras stuurt.
Prestaties
Met deze zes-in-lijn zet de M550d xDrive uiteraard flitsende prestaties neer. Zo sprint de berline van 0 naar 100 km/h in 4,4 seconden, een oefening waar de break 4,6 seconden voor nodig heeft. In beide gevallen is de topsnelheid begrensd op 250 km/h. Het normverbruik ligt voor de berline en de break op respectievelijk 5,9 en 6,2 l/100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 154 en 163 g/km.
Het zit hem in de details
De M550d xDrive krijgt vierwielsturing, een M Sports-ophanging, een M Performance-uitlaat, M Sports-remmen met blauwe zadels, een koetswerkkit, 19-duimvelgen en een paar koetswerkdetails in Ceriumgrijs. Het interieur is sportief aangekleed met M-elementen. Maar hij blijft in de eerste plaats een grote reisberline met een Eco Pro-modus, naast de programma’s Comfort, Sport, Sport+ en Adaptive. Hij wordt ook geleverd met een geconnecteerd infotainmentsysteem en een hele resem rijhulpsystemen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!