BMW gaat helemaal hybride. Plug-inhybride, om net iets preciezer te zijn. Want op het autosalon van Genève lanceren ze een nieuwe generatie PHEV-modellen, waarbij vooral de nieuwe 330e en de X3 xDrive30e opvallen. Ook de X5 xDrive45e en de 745e zijn nieuw, de 225xe Active Tourer en de 530e krijgen een grotere batterij voor meer elektrische autonomie. Bovendien is de 530e nu ook verkrijgbaar met xDrive-vierwielaandrijving.
330e & X3 xDrive30e
De plug-inhybride varianten van de 3 Reeks en de X3 maken gebruik van hetzelfde aandrijfgeheel, waarbij een drukgevoede en aan aan achttrapsautomaat gekoppelde viercilinderturbo de hulp krijgt van een elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 252 pk, dankzij de Xtra-boostfunctie heb je tijdelijk tot 41 extra pk's tot je beschikking. De 330e sprint in 6 seconden van 0 naar 100 km/u, verbruikt 1,7 liter per 100 km en heeft een elektrische actieradius van 60 kilometer. De X3 xDrive 30e zet daar 6,5 seconden, 2,4 liter en 50 kilometer tegenover. Die cijfers zijn nog onder voorbehoud.
X5 xDrive45e & 745e
Het plug-inhybride aandrijfgeheel van zowel de X5 xDrive als de 745e combineert een zes-in-lijn met elektrohulp. Het systeemvermogen piekt op 394 pk en het gecombineerde maximumkoppel bedraagt 600 Nm. De PHEV-versie van de X5 spurt in 5,6 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, belooft een normverbruik van 2,1 liter en zou over een elektrische range van 80 kilometer beschikken. De geëlektrificeerde 7 Reeks verbruikt evenveel en acceleert sneller, maar raakt niet verder dan 58 kilometer op een volle lithium-ionbatterij. De 745e is er ook als verlengde L-versie en met xDrive-vierwielaandrijving.
225xe & 530e
De 2 Reeks Active Tourer en de 5 Reeks krijgen een update van de batterijtechnologie, waardoor het elektrische rijbereik toeneemt. De accucapaciteit van de 225 xe klimt van 7,7 naar 9,7 kWh, het gemiddelde normverbruik bedraagt voortaan 1,9 liter per 100 kilometer (43 gram CO2). De emissieloze autonomie bedraagt 57 kilometer. De voortaan ook als xDrive te verkijgen 530e heeft nu een batterij van 12 kWh, verbruikt dan 1,7 liter per 100 kilometer (38 gram CO2) en raakt zo tot 64 kilometer ver op elektriciteit alleen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!