De X5 werd ontwikkeld aan het eind van de twintigste eeuw, toen SUV’s nog een nichesegment vormden en Land Rover eigendom was van BMW. Vandaag is hij een van de belangrijkste pijlers geworden van het gamma van de constructeur uit München. In zijn 18-jarige carrière is hij geëvolueerd en steeds chiquer geworden. De jongste generatie die vandaag wordt onthuld en die eind dit jaar in de showroom staat, wijkt niet van die regel af. Zeker nu de concurrentie zo hard is geworden, met vooral de Audi Q7, Mercedes GLE, Range Rover Sport en Volvo XC90. Om hen van antwoord te dienen groeit de X5 en speelt hij de kaart van de technologie. Qua design breit hij eerder een vervolg aan zijn voorganger, de derde generatie, al kiest hij met zijn achterkant wel voor een stijlbreuk.
Groter
De nieuwe X5 is vooral in alle richtingen gegroeid. Zo is de wielbasis van de Duitse SUV 42 millimeter langer geworden en flirt ze met de drie meter (2.975 millimeter). De auto zelf is tot 4.922 millimeter (+ 36 millimeter) verlengd en zijn hoogte stijgt tot 1.745 millimeter (+ 19 millimeter). Maar vooral in de breedte is de X5 uitgedijd: + 66 millimeter tot meer dan 2 meter (2.004 millimeter). Het merk benadrukt uitdrukkelijk dat dit grotere formaat de binnenruimte ten goede komt, met nog steeds de mogelijkheid om als optie een derde zitrij te bestellen. In vijfzitsconfiguratie slikt de koffer met zijn dubbele klep 645 liter. Door de achterbank neer te gooien wordt dat 1.860 liter.
Vierwielsturing
De SUV wordt standaard geleverd met actieve schokdempers. Om hem nog stabieler te maken, staan actieve antirolstangen en vierwielsturing in de optielijst. Met het optionele offroad-pakket staat hij op luchtveren die over 80 millimeter verstelbaar zijn en wordt het vergrendelbare differentieel herijkt voor het terrein. De bestuurder kan kiezen tussen 4 rijmodi voor de xDrive-vierwielaandrijving: zand, rots, kiezel of sneeuw. Op de weg bevoordeelt het xDrive bij een dynamische rijstijl de achterwielen.
Geen V8 in Europa
De BMW X5 komt er onder meer met een 4.4-V8 van 462 pk in de xDrive50i, maar niet in Europa. Bij ons is hij er enkel met zescilinders in lijn en vierwielaandrijving. Bij zijn lancering is er maar één benzineversie, de X5 xDrive40i met 340 pk. Op diesel schopt de xDrive30d het nog steeds tot 265 pk, terwijl de M50d 400 pk ter beschikking heeft. Alle motorversies voldoen aan de Euro 6d-Temp-uitstootnorm en worden gekoppeld aan een Steptronic-achttrapsautomaat.
Rijhulpsystemen
Ledkoplampen zijn standaard, maar als optie is een lasersysteem verkrijgbaar om de weg nog beter te verlichten. Voor de veiligheid is de X5 uitgerust met een automatisch remsysteem Emergency Stop Assistant, dat de auto naar de zijkant van de weg kan sturen om een aanrijding te vermijden. Het forse arsenaal van elektronische systemen wordt uitgebreid met een automatische achteruitrijfunctie. Over een weg die je voordien vooruit bent afgereden, zoals een garagetoerit of een oprit, kan hij maximaal 80 meter lang de controle overnemen wanneer je terug achteruit moet rijden. Uiteraard is de SUV ook verkrijgbaar met een van de beste parkeerassistenten. Hij heeft zelfs een waarschuwingsfunctie voor als je geen voorrang verleent of een eenrichtingsstraat verkeerd inrijdt, om maar een paar dingen te noemen…
Technologie 7.0
Aan boord monteert BMW het nieuwe 7.0 Live Cockpit Professional met twee schermen van 12,3 duim. Zakenlui kunnen daar nog Office 365 en Skype aan toevoegen in een versie die aan gebruik tijdens het rijden is aangepast, zodat ze onderweg in contact kunnen blijven en hun planning kunnen beheren. Achterin kunnen passagiers zich ontspannen met een multimediasysteem met twee schermen van 10,2 duim. Het Head-up display is nog groter en toont meer informatie op de voorruit. Verder zijn de zijruiten (optioneel) en de voorruit uitgevoerd in akoestisch glas voor een betere geluiddemping.
22 duim
De vierde generatie van de X5 is verder de eerste die als optie kan worden besteld met lichtmetalen velgen van liefst 22 duim. De catalogus omvat twee stylingpakketten voor het koetswerk, met sterk verschillende bumpers: xLine en M Sport. De nieuwe X5 komt in november op de markt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!