Na de i8 brengt BMW met de X5 40e opnieuw een plug-inhybride op de markt. De vierwielaangedreven SUV ontwikkeld een gecumuleerd vermogen van 313 pk dankzij een drukgevoede 2.0-benzinemotor van 245 pk en een elektromotor met een piekvermogen van 113 pk (nominaal vermogen van 75 pk) die geïntegreerd werd in de Steptronic-achttrapsautomaat. De lithium-ionbatterij zit onder de koffervloer, waardoor een laadvolume van 500 liter overblijft, of zelfs 1.720 liter met de achterbank neergeklapt. Wanneer ze volledig is opgeladen, zou de X5 40e een elektrisch rijbereik hebben van maximaal 31 kilometer. In deze rijmodus is de topsnelheid beperkt tot 120 km/h. Wanneer de verbrandingsmotor bijspringt, is dat 210 km/h, terwijl optrekken van 0 tot 100 km/h 6,8 seconden in beslag neemt.
Het nut van deze versie is natuurlijk het verbruik te drukken. BMW geeft, mede dankzij banden met een lagere rolweerstand, een normgemiddelde van 3,3 l/100 km open een elektrisch verbruik van 15,3 kWh/100 km. Dat komt overeen met een CO2-uitstoot van 77 g/km. Opladen kan zowel aan een gewoon stopcontact als aan een BMW i-wallbox. Wat openbare laadpalen betreft, biedt BMW het facturatiesysteem ChargeNow aan, dat beschikbaar is op de laadpalen van verschillende partners. Bovendien kan de bestuurder dankzij de BMW i Remote App op zijn smartphone de laadstatus weergeven, de locatie van openbare oplaadpunten of een gebruiksanalyse van zijn auto en kan hij ook van een afstand de airco of verwarming regelen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!