De nieuwe BMW X5 M en X6 M blijven trouw aan hun dynamisch-sportieve filosofie. In de neus van beide grote SUV's ligt nog steeds een 4.4-V8 met twee turbo's, die nu goed is voor 575 pk en 750 Nm en die nog steeds een specifiek herwerkte uitlaatklank verspreidt. Hij is gekoppeld aan een achttrapsautomaat met drie programma's en een launch control. Uiteraard is vierwielaandrijving standaard. Beide kolossen sprinten van 0 naar 100 km/h in 4,2 seconden en zijn begrensd op 250 km/h. Maar de Beiers vermelden al even graag dat het normverbruik daalt van 13,9 l/100 km naar 11,1 l/100 km, wat een winst betekent van bijna 20 procent. De CO2-uitstoot komt neer op 258 g/km.
De M-versies krijgen een aangepaste look, met gapende luchtinlaten vooraan, zijdelingse luchtuitlaten, een uitlaatlijn met vier pijpen en velgen van 20 of 21 duim. De X6 M voegt daar nog een kofferspoiler aan toe. Op elektronisch vlak krijgt de elektronische stabiliteitscontrole een extra functie MDM die kleine 'zijstapjes' toelaat alvorens in te grijpen. Er is zelfs een Off-stand, waarbij de volledige verantwoordelijkheid in de handen van de bestuurder ligt. Andere rijhulpsystemen zijn het anticiperend onder druk zetten van het remsysteem en fadingcompensatie (wanneer de remvloeistof gaat koken). Beide modellen worden voorgesteld op het autosalon van Los Angeles (21 tot 30 november).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!