Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / BMW X5

Geschreven door Olivier Duquesne op 07-02-2010

BMW heeft zijn X5 een facelift gegeven. Het motorenpalet werd volledig herzien en alle krachtbronnen zijn nu gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met acht verhoudingen.

De BMW X5 krijgt een lichte esthetische opfrisbeurt, waarbij vooral meer elementen in koetswerkkleur gespoten zijn. De Duitse softroader pronkt met hertekende zijdelingse luchtinlaten, een gewijzigde achterbumper en andere uitlaten. De grootste veranderingen zijn echter te vinden onder de motorkap, waar het volledige benzine- en dieselaanbod werd vernieuwd. Alle motoren zijn nu gekoppeld aan een achttrapsautomaat waarvan de koppelomvormer slechts minimaal slipt.

Het motorgamma begint bij de diesels met de 30d met 245 pk (180 kW), die de huidige 30d met 235 pk vervangt (211 pk in de Belgische fiscaal vriendelijke versie). Deze drieliter-zescilinder verbruikt gemiddeld 7,4 l/100 km, hetzij 195 g/km CO2. Daarnaast lanceert BMW een nieuwe zescilinder-40d met 306 pk (225 kW) en een koppel van 600 Nm. Bij de benzines gebruikt BMW twee TwinPower Turbo-motoren met directe injectie. De X5 35i puurt 306 pk (225 kW) en 400 Nm uit zijn drieliter. Helemaal bovenaan in het gamma krijgt de 50i een 4.4-V8 met 407 pk (300 kW) en 600 Nm. Deze topversie sprint in slechts 5,5 seconden naar 100 km/h. De topsnelheid is begrensd op 250 km/h.

De permanente vierwielaandrijving BMW xDrive gebruikt een meerschijvenkoppeling voor de verdeling van het koppel tussen de voor- en achteras. Deze vierwielaandrijving is rechtstreeks verbonden met de dynamische stabiliteitscontrole DSC. Om beter te beantwoorden aan hun dynamische roeping zijn de veren en schokdempers van de BMW X5 xDrive 50i en de BMW X5 xDrive 40d aangepast. De actieve sturing en de actieve schokdempers Adaptive Drive, beschikbaar als optie, kregen eveneens een update voor deze facelift.

Binnenin krijgt de BMW X5 voortaan het nieuwe iDrive voor de bediening van de infotainment- en comfortfuncties, net als andere uitrusting zoals een head-updisplay en een arsenaal aan rijhulpsystemen die ofwel standaard of optioneel zijn. Het koffervolume varieert tussen 620 en 1.750 liter en als optie is een derde zitrij verkrijgbaar. In zevenzitsconfiguratie blijft nog 200 liter over voor de bagage. De kofferklep gaat in twee delen open.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten