Geen fan van het design van de iX? Jammer, want BMW volhardt in de boosheid, zo blijkt uit de Concept XM die de Duitsers zopas voorstelden in Miami. Dat is een voorbode van wat niet alleen de allereerste geëlektrificeerde BMW M moet worden, maar ook het krachtigste M-productiemodel ooit. Bovendien is het ook de eerste keer sinds de M1 van eind jaren 70 dat een M-model niet gebaseerd is op een bestaand BMW-model.
Opzij, opzij, opzij
De combinatie van een gigantische (en bovendien verlichte!) grille en bijzonder smalle koplampen geeft de Concept XM samen met zijn uit de kluiten gewassen formaat en zijn wielen van liefst 23 duim flink wat présence. Kwatongen zouden zelfs durven spreken van een arrogante snuit. BMW laat echter weten dat dit design zal terugkeren in toekomstige luxemodellen. Het Beierse merk lijkt dus meer en meer de polarisatie op te zoeken met zijn koetswerkdesigns. Achteraan valt de Concept XM op met de manier waarop het dak afloopt, de vorm van de achterruit en de vierdubbele uitlaten.
>> Lees ook - Psychopaten rijden met een BMW
Dat gezegd zijnde is het met de Concept XM zeker niet 'all show and no go', want hij introduceert een gloednieuw plug-inhybride aandrijfgeheel dat een V8 combineert met een krachtige elektromotor, goed voor een gecumuleerd vermogen en koppel van 750 pk en 1.000 Nm. Welke krachtbron hoeveel bijdraagt, laat BMW nog niet weten. Hetzelfde geldt voor de prestaties, al zullen die natuurlijk de moeite zijn. De Duitser vermelden al wel dat de Concept XM met een volledig opgeladen batterij (waarover evenmin al details worden vrijgegeven) 80 kilometer zuiver elektrisch moet kunnen afleggen.
Bestuurdergericht
Binnenin pakt de Concept XM uiteraard uit met een bestuurdergerichte aanpak, terwijl het BMW Curved Display (met specifieke M-interface) voor een moderne toets moet zorgen. Rode accenten op het stuurwiel en de middenconsole zetten het M-karakter in de verf. BMW gaat er echter prat op dat ook de passagiers verwend worden in de Concept XM, ook achterin, dankzij een sofa-achtige achterbank die er op de foto's inderdaad erg comfortabel uitziet. Opvallend is trouwens dat een verschillende bekleding wordt gebruikt voor de voorstoelen en de achterbank: een vintage aandoend bruin leder voorin, en een moderner petroleumblauw leder achterin.
De uiteindelijke BMW XM – uiteraard niet te verwarren met de gelijknamige Citroën uit de jaren 90 – is gepland voor eind 2022 en zal zo de vijftigste verjaardag van BMW's M-afdeling kracht bijzetten. Het productiemodel zal worden gebouwd in de Amerikaanse BMW-fabriek in Spartanburg.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!