Aanvankelijk leek het vooral een leuk idee, maar uiteindelijk groeide het uit tot een pittig prestigeproject. We hebben het over de Bugatti Bolide, zoals de in 2020 voorgestelde conceptcar gedoopt werd. Een ode aan de ouderwetse racewagens van de Franse sportwagenbouwer, maar dan verpakt in een hypermodern jasje en aangedreven door een waanzinnige W16.
LEES OOK Hoezo, 2022 was recordjaar voor Bugatti?
Hoewel dat aanvankelijk niet de bedoeling was, gaat die Bugatti Bolide in de loop van 2024 in productie. Molsheim plant een tot 40 stuks gelimiteerde oplage, met een nettoprijs van 4 miljoen euro per exemplaar
Moeilijke opdracht
Nu heeft Bugatti zichzelf geen cadeau gedaan met de Bolide. Over een conceptcar kan je zeggen wat je wil, want geen mens die weet hoe krachtig de motor echt is, hoe zwaar de uit koolstofvezel vervaardigde monocoque is of hoe waanzinnig snel de rondetijden zijn. Grootspraak wordt beloond.
Maar bouw een productieversie en de cijfers moeten kloppen. En dat is geen sinecure, zoals onlangs aangetoond werd met zowel de Aston Martin Valkyrie als met de Mercedes-AMG One. Dat verklaart ook waarom de data van de productieversie van de Bugatti Bolide wat minder spectaculair zijn dan die van de conceptstudie.
Minder spectaculair? Nu ja. De conceptcar beloofde een 1.850 pk voor 1.240 kilogram, de enkel voor het circuit gehomologeerde productieversie van de Bugatti Bolide stelt die cijfers bij tot 1.600 pk voor 1.450 kilogram. Wie doet beter?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!