Meer nog dan Rolls-Royce vertegenwoordigt Bugatti hyperexclusiviteit in autovorm. Want Bugatti's zijn bedoeld om nog zeldzamer en nog performanter te zijn. En wat is er exclusiever dan een Bugatti Chiron Super Sport? Een unieke Bugatti Super Sport "Sur Mesure" natuurlijk! En dat is precies wat deze "Golden Era" is. De naam verwijst naar het einde van een tijdperk, dat van Bugatti's die uitsluitend werden aangedreven door een verbrandingsmotor. Een eerbetoon aan de rijke geschiedenis van het in Molsheim gevestigde merk.
Het goud van het verleden
Vergeleken met een ‘gewone’ Bugatti Chiron Super Sport onderscheidt de Golden Era zich door het lakwerk op zijn carrosserie, dat maar liefst 400 uur heeft gevergd. Het gaat van diepzwart aan de voorkant naar helder goud aan de achterkant, waarbij de overgang achter de voorwielen begint. Daarnaast zijn op de flanken 45 met de hand geschilderde emblematische modellen uit de geschiedenis van Bugatti aangebracht.
Op het dak en de motorkap zorgt een tijgermotief voor reliëf in een golvende vorm, alsof de wind over de carrosserie waait. In het passagierscompartiment sieren 26 Bugatti-schetsen, waaronder de Type 41 Royale en Type 57 SC Atlantic, de passagiersdeur, en op de dorpel staan de jaartallen 1909-1956 voor het eerste tijdperk van het merk. De bestuurder wordt getrakteerd op 19 schetsen, waaronder die van de EB110, de Veyron, de Chiron, de Divo, de Centodieci en de La Voiture Noire evenals de jaartallen 1987-2023 voor Bugatti's tweede tijdperk. Maar de auto zit ook vol met andere symbolische details.
Autotijdperk
Deze speciale bestelling van een belangrijke Bugatti-klant werd geplaatst bij de dealer van het merk in Greenwich, Connecticut, in de Verenigde Staten. De klant wilde een eerbetoon brengen aan de Bugatti Chiron Super Sport, die volgens de gelukkige besteller "een historisch moment is in de autowereld". Bovendien markeert de Super Sport-serie het einde van de productie van de Chiron en daarmee het einde van een tijdperk voor de Franse constructeur.
Omdat het de laatste Bugatti zal zijn die uitsluitend wordt aangedreven door een verbrandingsmotor. Toekomstige modellen die in Molsheim worden ontworpen en gebouwd, zullen naar verwachting ofwel geëlektrificeerd zijn – nog steeds met de W16? – of uitsluitend elektrisch, met technologie van bij Rimac.
Van onschatbare waarde
Na het eerste tijdperk, dat duurde van de oprichting van het merk in 1909 tot het faillissement in 1956, en het tweede, dat begon in 1987 met de creatie van de EB110 voor de overname door de Volkswagen-groep, markeert 2023 het einde van een cyclus en zal 2024 het begin zijn van een nieuwe, met de presentatie van de vervanger van de huidige Chiron.
De waarde van deze unieke Bugatti Chiron Super Sport Golden Era, die meer dan twee jaar werk en overleg tussen de klant en de teams van ontwerpers van Bugatti’s Sur Mesure-programma heeft gevergd, is zeker onschatbaar, maar het lijdt geen twijfel dat de klant in kwestie zeker meer betaald zal hebben dan de 3,2 miljoen euro die een 'basis' Chiron Super Sport kost…
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!