Na deze is het gedaan. De op Pebble Beach (Monterey, Californië) onthulde Bugatti Mistral is de allerlaatste met enkel een verbrandingsmotor, natuurlijk de fameuze W16 van Bugatti. En het is een roadster, met enkel een klein nooddakje. Dit laatste wapenfeit van de constructeur werd ons in avant-première voorgesteld in Berlijn, waar het nieuwe design- en engineeringcentrum met Rimac is gevestigd, waar nu zo’n 20 mensen werken.
Nog een keer
De techniek van de Mistral komt van de Chiron Super Sport 300+. Dat betekent een 8 liter-W16 van 1600 pk. Bugatti-Rimac kondigde eerder al aan dat het deze roadster wilde bouwen, de snelste cabrio ter wereld. Met 480 km/u (300 mph) in het vizier. Aan deze snelheid zal het enige wat je van de Mistral zal zien zijn X-vormige achterlichten zijn. Om de 8-liter koel te houden, scheppen de luchthappers net achter de hoofden van de inzittenden tot 70.000 liter lucht per minuut aan volle snelheid.
Bescherming
Deze luchtinlaten achter de hoofdsteunen zijn vanaf het begin ontworpen om passagiers te beschermen in geval van een koprol. Ze zijn gemaakt van een op maat gemaakte koolstofvezelstructuur die het volledige gewicht van de auto kan dragen. Bovendien accentueert hij de symfonie van de krachtige, rommelende 16 cilinders wanneer het gas wordt opengedraaid, en het gesis van de uitlaatkleppen van de vier turboladers wanneer het gas wordt losgelaten. Een explosie om de trommelvliezen te bestoken.
De storm
En het is geen toeval dat de teams van Molsheim besloten hem Mistral te noemen. Deze zuidelijke storm roept zowel het rijden in open lucht als het werk aan de aerodynamische stroming op. Er is een luchtcorridor gecreëerd van de koplampen tot de verhoogde diffuser aan de achterzijde, waardoor de installatie van een spoiler wordt vermeden. Deze koplampen met driedimensionaal effect zijn op zich al een aërodynamisch hulpmiddel, omdat ze de lucht door het licht leiden en via de wielkasten naar buiten, wat de luchtweerstand verbetert. De stroom profiteert ook van de bredere, meer afgeronde hoefijzervormige grille.
In geel en zwart
Achter de gebogen voorruit is de cockpit typisch Bugatti. Geen scherm, om een black-out over 15 of 20 jaar te voorkomen als er geen updates meer zijn. De meters zijn ontworpen om gemakkelijk afleesbaar te blijven tot 420 km/u! Dit alles in een typische Bugatti-sfeer, waarbij voor dit prototype de Bugatti-familiekleuren werden gebruikt. Het geheel is gemaakt van geavanceerd, lichtgewicht titanium, aluminium onderdelen gefreesd uit een massief blok, en zacht, vlekvrij leer. De versnellingspook is versierd met de olifant van de Royale, een luxueuze Bugatti uit het midden van de jaren 1920, die van onschatbare waarde is geworden. Om een van de 99+1 exemplaren van deze auto te mogen besturen, moet je maar liefst 5 miljoen euro betalen, exclusief belastingen en personalisatie! De orderboeken zijn echter al vol. De klanten zullen vanaf 2024 worden beleverd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!