Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Bugatti Veyron Grand Sport

Geschreven door Olivier Duquesne op 18-08-2008

De open versie van de Veyron maakte onlangs zijn opwachting op het Concours d'Elégance van Pebble Beach. Een roadster die flirt met de 400 km/h-grens.

Zoals we begin augustus al meldden, is de open versie van de Veyron voorzien van een verwijderbaar glazen dak. Bij zijn transformatie van coupé naar roadster moest deze Bugatti natuurlijk ook nog andere wijzigingen ondergaan, vooral qua structuurstijfheid. Zo werd de monocoque verstevigd ter hoogte van de koetswerkflanken en de middentunnel: de middenstijlen werden met elkaar verbonden door een dwarsbalk van koolstofvezel en een carbonplaat werd gemonteerd onder de tunnel. Ook de deuren van de nieuwe Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport zijn gemaakt van koolstofvezel. Ze verhullen een langsbalk die bij een ongeval de belasting van de A-stijl naar beneden afleidt om de schok beter te absorberen.

Onder de motorkap vinden we de dikke 8.0 W16 met vier turbo's en een vermogen van 1.001 pk (736 kW) bij 6.000 toeren en een koppel van 1.250 Nm van 2.200 tot 5.500 o/m. De twee luchtinlaten werden aangepast ter ondersteuning van de koolstofvezel veiligheidsstructuur, die de cockpit moet vrijwaren in geval van een koprol. Een gerobotiseerde versnellingsbak met zeven verhoudingen, een dubbele koppeling en een schakelsnelheid van minder dan 150 milliseconden brengt het enorme vermogen over op de vier wielen. Een spurt van 0 tot 100 km/h duurt minder dan 3 tellen, tot 200 km/h amper 7,3 seconden en tot 300 km/h 16,7 seconden. In gesloten toestand haalt de Veyron 16.4 Grand Sport, 1968 kg, een top van 407 km/h, maar met het dakpaneel verwijderd wordt die beperkt tot 360 km/h. Een 'targadak' waarvoor overigens geen plaats is in de kleine kofferruimte. Voor wisselvallige regenlanden als het onze heeft Bugatti gelukkig in een noodkapje in paraplustijl voorzien, waarmee we onze reis kunnen verderzetten met een maximumsnelheid van 130 km/h.

De Veyron Grand Sport handhaaft de belangrijkste kenmerken van de coupé, zoals zijn speciale sleutel voor snelheden boven de 375 km/h en zijn drie koetswerkhoogtes naargelang van het wegdek en de rijstijl, maar onderscheidt zich door zijn lichten met ledtechnologie en door tal van esthetische en technische details, onder meer om de stabiliteit te garanderen. Zo is de lederen binnenbekleding met gestikte naden behandeld tegen nattigheid. Het hifisysteem is van het type Puccini met een processor met digitaal signaal en het schermpje van de achteruitrijcamera is geïntegreerd in de achteruitkijkspiegel. De Veyron 16.4 Grand Sport, die handmatig wordt gebouwd in Molsheim (in de Elzas), wordt met een prijskaartje van 1,4 miljoen euro (exclusief btw) nóg duurder dan de coupé. De productie wordt beperkt tot 150 exemplaren, waarvan de eerste 50 voorbehouden zijn voor trouwe Bugatti-klanten. Behalve de allereerste, want die zal worden geveild. En tot slot nog dit: deze exclusieve roadster verbruikt gemiddeld 24,9 liter Super 98 per 100 kilometer en zijn CO2-uitstoot bedraagt bijgevolg 596 g/km...

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten