Op 18 april 2023 komt de BYD Seagull op de Chinese markt. Het is een elektrische stadswagen uitgerust met de fameuze Blade-batterij van het Chinese concern, waarmee een autonomie van meer dan 400 km kan gehaald worden volgens de (zeer optimistische) Chinese testcyclus, en dat voor een basisprijs van minder dan 11.000 euro.
Maakt deze potentiële concurrent van de Dacia Spring kans om naar Europa te komen, nu BYD voet aan wal heeft op ons continent?
Qua design heeft deze BYD Seagull strakke, hoekige lijnen en simpele volumes. Het lijkt een beetje op een mengelmoes van bestaande modellen, maar heeft niet veel gemeen met de modellen van BYD die in België worden verkocht. Die behoren namelijk tot een andere modelfamilie en worden meer premium in de markt geplaatst.
Afmetingen en specs
De BYD Seagull is een compacte stadswagen met een lengte van 3.780 mm, een breedte van 1.715 mm en een hoogte van 1.540 mm, wat hem een bruikbare binnenruimte moet geven, zeker met een voor dit segment grote wielbasis van 2.500 mm. De vijfdeurs hatchback houdt het wel op vier zitplaatsen aan boord.
De BYD Seagull staat op het budgetplatform BYD e-Platform 3.0 en maakt gebruik van een TZ180XSH-elektromotor die 55 of 75 kW levert (75 of 102 pk).
Rijbereik van 405 km
Er worden twee BYD Blade-batterijpakketten aangeboden, met een capaciteit van 30 of 38 kWh, die een rijbereik van 305 tot 405 km moeten opleveren volgens de Chinese CLTC-norm. De batterijen zijn mogelijks gebaseerd op de goedkopere natrium-ionchemie die al even wordt getest door de constructeur en die nog in het tweede kwartaal van 2023 in productie zouden moeten gaan.
BYD bevestigt echter niet of deze Na-ioncellen worden gebruikt voor de kleinere batterij van 30 kWh. De grotere batterij van 38 kWh is in ieder geval een LFP-pakket.
Prijs en levering
De BYD Seagull wordt eerst en vooral gelanceerd in China, en dat al op 18 april. Het Chinese merk heeft het nog niet gehad over een mogelijke lancering in Europa. Op zijn thuismarkt zal de compacte elektrische wagen worden verkocht voor 80.000 tot 100.000 yuan, wat neerkomt op 10.600 tot 13.270 euro.
Daarmee zou het model voor zo'n 15.000 euro op de markt gebracht kunnen worden in Europa, waarmee hij nog onder de prijs van de Dacia Spring valt, momenteel de goedkoopste EV op onze markt met een vanafprijs van 20.990 euro. Het goedkoopste model dat BYD momenteel levert aan onze markt is de Atto 3, die een vanafprijs heeft van meer dan 46.000 euro.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!