Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Nieuw model / Cadillac ATS

Geschreven door Olivier Duquesne op 09-01-2012

Cadillac neemt de Duitse gezinsberlines in het vizier met de ATS. De 4,64 meter lange berline weegt 1.542 kilo. Bij de ontwikkeling van de achterwielaandrijver is erg veel aandacht besteed aan het rijplezier.

De Cadillac ATS, die is onthuld in Detroit, is een vierdeursberline in het premium deel van de markt. General Motors wil hem tegenover de Duitsers van het segment plaatsen en de BLS laten vergeten. Daarom is voor de chassisafstelling veel tijd doorgebracht op de Nürburgring maar ook op andere uitdagende wegen overal ter wereld. De auto is opgebouwd uit onder andere aluminium, magnesium en natuurvezels en weegt 1.542 kilo (voor de instapversie), wat voor een Amerikaanse auto weinig is. De gewichtsverdeling zou bovendien een ideale 50/50-verhouding benaderen. Achteraan is een ophanging ontwikkeld met vijf armen in hogeweerstandsstaal.

Onder de motorkap zijn enkel benzineviercilinders te vinden. De atmosferische 2.5 is een oude bekende in Amerika. Hij levert 203 pk (149 kW) en 255 Nm. Een nieuwe 2.0-turbo schopt het tot 273 pk (201 kW) en 353 Nm. Enkel in de Verenigde Staten wordt bovendien een 3.6-V6 met 322 pk (237 kW) en 362 Nm aangeboden. Een manuele zesbak is standaard, een zestrapsautomaat staat in de optielijst, net zoals vierwielaandrijving. Standaard is de ATS een achterwielaandrijver.

De 4.643 millimeter lange berline heeft een relatief lange wielbasis van 2.775 millimeter. Dat moet voldoende beenruimte achterin garanderen, maar de tunnel van de transmissie zit in het midden wel in de weg. De beschikbare uitrusting komt tegemoet aan de verwachtingen van de klanten in het segment: adaptieve koplampen, actieve snelheidsregelaar, spoorassistent enzovoort. Nieuw is het CUE (Cadillac User Experience), een multimediasysteem met achtduimscherm dat kan worden bediend door op het scherm te drukken of via stemcontrole.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten