De Cadillac ATS, die is onthuld in Detroit, is een vierdeursberline in het premium deel van de markt. General Motors wil hem tegenover de Duitsers van het segment plaatsen en de BLS laten vergeten. Daarom is voor de chassisafstelling veel tijd doorgebracht op de Nürburgring maar ook op andere uitdagende wegen overal ter wereld. De auto is opgebouwd uit onder andere aluminium, magnesium en natuurvezels en weegt 1.542 kilo (voor de instapversie), wat voor een Amerikaanse auto weinig is. De gewichtsverdeling zou bovendien een ideale 50/50-verhouding benaderen. Achteraan is een ophanging ontwikkeld met vijf armen in hogeweerstandsstaal.
Onder de motorkap zijn enkel benzineviercilinders te vinden. De atmosferische 2.5 is een oude bekende in Amerika. Hij levert 203 pk (149 kW) en 255 Nm. Een nieuwe 2.0-turbo schopt het tot 273 pk (201 kW) en 353 Nm. Enkel in de Verenigde Staten wordt bovendien een 3.6-V6 met 322 pk (237 kW) en 362 Nm aangeboden. Een manuele zesbak is standaard, een zestrapsautomaat staat in de optielijst, net zoals vierwielaandrijving. Standaard is de ATS een achterwielaandrijver.
De 4.643 millimeter lange berline heeft een relatief lange wielbasis van 2.775 millimeter. Dat moet voldoende beenruimte achterin garanderen, maar de tunnel van de transmissie zit in het midden wel in de weg. De beschikbare uitrusting komt tegemoet aan de verwachtingen van de klanten in het segment: adaptieve koplampen, actieve snelheidsregelaar, spoorassistent enzovoort. Nieuw is het CUE (Cadillac User Experience), een multimediasysteem met achtduimscherm dat kan worden bediend door op het scherm te drukken of via stemcontrole.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!