Cadillac is altijd de belichaming geweest van het Amerikaanse topsegment, maar desondanks konden de bouw- en afwerkingskwaliteit en de verfijning van de gebruikersinterface de afgelopen decennia de vergelijking met de Duitse topmerken niet doorstaan, al werd dat wel gecompenseerd door veel scherpere prijzen. Maar dat alles zou moeten veranderen met de elektrische emancipatie van de Amerikaanse constructeur, die net als Jaguar, zijn eigen standaarden wil herdefiniëren dankzij zijn elektrische modellen. Het toekomstige vlaggenschip, de Cadillac Celestiq, heeft de vorm van een fastbacklimousine met zeer hoogwaardige specificaties voor een even elitaire prijs, een Rolls-Royce waardig. Ambitieus of overmoedig?
LEES OOK Cadillac Celestiq is Amerikaanse antwoord op de BMW i7 en Mercedes EQS
600 pk en 300 mijl
Op technisch vlak pakt de Cadillac Celestiq uit met vierwielaandrijving dankzij twee elektromotoren – één per as – die in totaal 600 pk en 867 Nm ontwikkelen en gevoed worden door een accupakket met een capaciteit van 111 kWh. Qua prestaties kondigt de nieuwe Amerikaanse ster een tijd van 3,8 seconden aan om op te trekken van 0 tot 60 miles per hour (96 km/u) en een bereik van 300 mijl (zo’n 480 km) op één lading. Al met al zijn dat eervolle cijfers, maar de snellaadcapaciteit is wel beperkt is tot 200 kW. Een schril contrast met de 350 kW van de Audi e-Tron GT/Porsche Taycan en Hyundai Ioniq 5/Kia EV6. Cadillac probeert dat wel te verbergen door erop te drukken dat hij in slechts 10 minuten 78 mijl (126 km) kan recupereren, maar dit aspect is toch een beetje teleurstellend voor het vlaggenschip van een merk dat vooral actief is op de thuismarkt, waar het aantal gereden kilometers naar verluidt veel hoger ligt dan elders in de wereld.
Dynamisme en comfort
De Cadillac Celestiq maakt gebruik van een specifieke variant van het Ultium-platform van General Motors en is uitgerust met een adaptieve luchtvering, achterwielsturing (maximale hoek van 3,5 graden), een actieve rolcontrole en een snelheidsafhankelijke stuurinrichting. Dat alles zorgt voor een compromisloze dynamiek en comfort, aldus Cadillac. De Celestiq heeft een onderstel van slechts vijf grote zandgegoten aluminium onderdelen, waardoor er tussen de 30 en 40 onderdelen wegvallen tegenover bij een constructie met geperste onderdelen. Bovendien stelt Cadillac dat zijn elektrische limousine maar liefst 115 3D-geprinte onderdelen telt.
Conceptcarlook
Qua design is de productieversie van de Cadillac Celestiq praktisch een copy-paste van de conceptcar, inclusief de koplampen, die bestaan uit digitale microspiegels met 1,3 miljoen pixels aan elke kant. Er is ook een intelligent glazen dak met 14 zwevende deeltjeszones die de hoeveelheid licht moduleren dat de cabine binnenkomt. Het interieur is ook voorzien van sfeerverlichting met 450 leds, een AKG-audiosysteem met 38 luidsprekers en, het belangrijkste, een 55 duim groot display dat het instrumentenpaneel, het centrale infotainmentscherm en een apart scherm voor de passagier omvat. Cadillacs antwoord op Mercedes' Hyperscreen zeg maar.
Als goede limousine verwent de Cadillac Celestiq zijn achterpassagiers met verwarmbare, ventileerbare stoelen met massagefunctie, verstelbaar in alle richtingen, een centraal bedieningsscherm van 8 duim en twee infotainmentschermen van 12,6 duim aan de achterzijde van de voorstoelen.
Handgebouwd
Maar de Cadillac Celestiq claimt vooral zich te onderscheiden door de zorg die besteed wordt aan de fabricage, die met de hand gebeurt in de fabriek in Warren (Michigan, VS), ondanks de vermelding "Made in Detroit" op. Deze speciale zorg wordt weerspiegeld in de basisprijs van het model, 300.000 dollar, of ongeveer 305.000 euro (tegen de huidige koers). Dat is de prijs van een Rolls Royce Ghost Black Badge met een of andere optie en een V12 onder de motorkap, ook met 600 pk en 840 Nm, maar een stamboom van een heel ander kaliber!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!