Cadillac geeft niet gemakkelijk op, zo blijkt uit de CTS-V, waarmee de Amerikanen het leven moeilijk willen maken voor de Audi RS6, de BMW M5 en de Mercedes E 63 AMG. Hij legt de lat nog hoger qua specificaties. Hij is trouwens de krachtigste productie-Cadillac in 112 jaar. Zijn drukgevoede V8 van 6,2 liter pompt er namelijk 649 pk en 855 Nm uit. Hij is standaard gekoppeld aan een nieuwe achttrapsautomaat met schakelhendels aan het stuur. Dankzij die combinatie kan de Amerikaanse berline van 0 naar 96 km/h (60 miles per hour) sprinten in 3,7 seconden en haalt hij een topsnelheid van 320 km/h. Bij minder sportief gebruik kan de V8 vier van zijn acht cilinders uitschakelen om het verbruik te beperken.
De Amerikanen hebben ook voor de rest geen half werk geleverd, want het chassis en de stroomlijn zijn grondig herwerkt. De motorkap is standaard in koolstofvezel uitgevoerd en je kan ook de splitter vooraan, de kofferspoiler en de diffusor als optie in dat materiaal krijgen. De adaptieve schokdemping Magnetic Ride Control is gemoderniseerd om nog sneller te kunnen reageren. En om de hele cavalerie tijdig te kunnen bedaren, zijn Brembo-remmen gemonteerd, vooraan met een diameter van 390 millimeter, achteraan van 365 millimeter. Voor de trekkrachtcontrole is een 'competition'-programma uitgewerkt.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!