"De Cadillac Escalade is de anti-EV". Dat was de titel die we vorig jaar boven het artikel van de sportieve V-variant van de patserige SUV schreven. We hadden het zelfs over een dikke middenvinger naar de elektrische auto. En we hadden een punt, want in de enorme neus van de Escalade-V schuilt een 6,2 liter grote V8 die een knoert van een compressor gebruikt om het piekvermogen en het maximumkoppel op te trekken tot 685 pk en 885 Nm. Maar dat kan beter, zo bewijst de nieuwe Cadillac Escalade iQ.
Jawel, het gaat wel degelijk om een nieuwe Cadillac Escalade. De elektrische variant zal naast die met verbrandingsmotoren aangeboden worden, maar gebruikt wel een specifiek EV-platform en combineert een eigen koetswerkdesign met een specifieke interieuromgeving. In de Verenigde Staten positioneert de elektrische Escalade iQ zich tussen de twee andere elektro-SUV's van Cadillac: de Lyriq en de Celestiq. Prijskaartje: ongeveer 130.000 dollar.
Veel power, enorm rijbereik
De Cadillac Escalade iQ staat op de Ultium-architectuur van General Motors, een EV-platform dat ook gebruikt wordt voor onder meer de elektrische Chevrolet Silverado en de nieuwe GMC Hummer EV. De elektrische aandrijflijn van de iQ telt twee elektromotoren met een gecombineerd vermogen van 687 pk en een maximaal koppel van 834 Nm, al is er ook een Velocity Max-stand die een piekvermogen van 761 pk en een maximumkoppel van 1.064 Nm mogelijk maakt. Daarin sprint de Cadillac Escalade in minder dan 5 seconden van 0 naar 100 km/u.
Die elektromotoren halen hun stroom uit een batterijpakket met een capaciteit van zo maar eventjes 200 kWh, waardoor de Cadillac Escalade iQ een rijbereik van 725 kilometer zou halen. Een tiental minuten aan de snellader zouden volstaan om de actieradius met 160 kilometer te verlengen.
Enorm koetswerk, veel interieurruimte
Het best geslaagde koetswerk van de Cadillac Escalade iQ is 5,7 meter lang, 2,17 meter breed en 1,93 meter hoog. De wielbasis bedraagt 3,46 meter, zodat je voldoende plaats hebt voor drie zitrijen waarop je zeven volwassenen kwijt kan. En zelfs met alle zetels in gebruik hou je nog 670 liter aan laadvolume over. Is dat toch te weinig? Geen nood, in de frunk kan je nog eens 345 liter aan bagage kwijt.
Het dashboard van de Cadillac Escalade iQ wordt gedomineerd door een gebogen display met een diameter van zo maar eventjes 55 duim. Ook de middenconsole gebruikt een aanraakscherm voor de bediening van het infotainment, al houdt de Amerikaanse constructeur wel vast aan een centrale bedieningsknop. Enorme bekerhouders ontbreken evenmin. Ook aanwezig is het zogeheten Super Cruise-systeem dat een hoge mate van autonoom rijden mogelijk maakt. Cadillac is ook trots op de actieve vierwielsturing en de innovatieve Night Vision.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!