Al vijftig jaar lang bouwt het Britse Caterham talloze varianten van de in 1957 door Colin Chapman ontworpen Seven, nadat de productie van die lichtgewicht sportwagen bij Lotus gestopt was en Caterham de rechten had gekocht. Het huidige gamma op het Europese continent bestond tot vor kort uit de Seven 170 en de Seven 340, die respectievelijk worden aangedreven door een 660 cc kleine, drukgevoede Suzuki-motor van 80 pk en een Ford-tweeliter met 170 pk.
LEES OOK Getest: Caterham Seven 340 S (2023)
In het Verenigd Koninkrijk zijn nog andere varianten te krijgen, zoals de Seven 420, die 210 pk uit diezelfde atmosferische motor haalt, of de Seven 620, die dankzij een compressor aan 310 pk komt en in 2,8 seconden optrekt van 0 tot 100 km/u. Voor een leek lijken al deze versies nogal op elkaar, maar er zijn een hele resem subtiele verschillen, onder andere wat het onderstel betreft.
Retro
En nu komen er nog twee nieuwe varianten bij: de Super Seven 600 en de Super Seven 2000. Die waren al sinds september 2022 verkrijgbaar op de thuismarkt, dus met het stuur rechts, maar op de voorbije oldtimerbeurs Retromobile in Parijs werden de linksgestuurde Europese versies voorgesteld.
Technisch zijn de nieuwe Super Seven 600 en 2000 respectievelijk gebaseerd op de Seven 170 en de 340, maar qua uiterlijk grijpen ze terug naar de Super Seven-modellen uit de jaren 70 en 80. Dat uit zich in het retrodesign van zaken als de voorste spatborden, de velgen (van 14 duim), de verchroomde tankdop of het met zwart leder overtrokken stuurwiel.
Belgische prijzen Caterham Seven 600 en 2000
Retro-accenten waar de ledachterlichten dan wel enigszins tegen afsteken, maar dat doet natuurlijk geenszins afbreuk aan het pure rijplezier dat je nog altijd kunt beleven in deze lage sigaren op wielen, zelfs in de versie met slechts 80 pk, die dankzij het lage gewicht nog altijd in 6,9 seconden optrekt van 0 tot 100 km/u. En dat natuurlijk zonder de soms ergerlijke moderne rijhulpsystemen.
De Caterham Super Seven 600 en 2000 kunnen vanaf nu worden besteld in ons land, voor een vanafprijs van 44.643 euro in het eerste geval en van 61.946 euro in het tweede. Absoluut gezien stevige bedragen, maar er staat wel een zalig ouderwets rijplezier tegenover...
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!