Specifiek gaat het daarbij om Omoda, Jaecoo en Exlantix. Voorlopig dus nog nietszeggende merknamen, al zou daar al eind dit jaar verandering in kunnen komen. Chery - het overkoepelende moederhuis van voorgenoemde brands - wil namelijk zo snel mogelijk 'de belangrijkste markten aandoen van Europa'. Of ons land daar bij is, werd niet specifiek vermeld, al lijkt de aangeboden aandrijvingsmix een Belgische introductie alvast niet in de weg te staan.
LEES OOK Nieuwe Chinees voor Belgische markt: hier is de Omada 5
Wegens - uiteraard - een focus op batterijvoertuigen. Bij Exlantix zouden trouwens uitsluitend EV's de oversteek maken. DE SUV's van Omoda en Jaecoo zouden daarentegen ook te krijgen zijn als plug-inhybride of met een gewone verbrandingsmotor. Met die pure benzine-optie zou de Omodoa 5 zich vermarkten rond de 30.000 euro. Wat, aldus Jochen Tueting, 'een bijzonder competitieve prijs' is.
Wat je zelf doet...
Op de vraag of Chery dan niet bevreesd is voor de recente maatregelen die Europa heeft uitgevaardigd om de import van Chinese wagens te voorkomen, antwoordde de CEO dat 'als de eerste resultaten de positieve prognoses bevestigen, er altijd gekeken kan worden naar lokale assemblage.' En dat al vanaf 2024. Het onderzoek of het voordeliger is een bestaande fabriek over te nemen dan wel een nieuwe faciliteit neer te poten loopt trouwens al.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!