Nu de Ford Mustang zich klaarmaakt om Europa te veroveren, kon zijn grootste rivaal niet achterblijven: Chevrolet stelde in Detroit zopas de zesde generatie voor van de Camaro. Die moet het succes bestendigen van de vorige editie, die al bij al amper vijf jaar in productie was. Als we GM mogen geloven, is de hele muscle car herwerkt. Om te beginnen rust de Camaro op een nieuwe architectuur die maar liefst 300 kilogram lichter is. Een gewichtswinst die meteen ook het dynamische weggedrag moet verbeteren. Als basis diende General Motors' Alpha-platform, maar de Amerikaanse groep claimt wel dat 70 procent van de onderdelen specifiek is voor de Camaro. Aan de buitenkant oogt deze zesde generatie wat meer gedrongen, een look die nog wordt versterkt door zijn nieuwe lichtblokken.
Onder de motorkap blijft deze achterwielaandrijver trouw aan de 6,2 liter grote LT1-V8, die zijn vermogen en koppel echter ziet stijgen van 432 naar 446 pk en van 569 naar 610 Nm. Daarnaast is de Camaro ook verkrijgbaar met een nieuwe V6, nog altijd met een longinhoud van 3,6 liter en 334 pk sterk. Opmerkelijk is dat er ook een viercilinderversie volgt, met een tweeliter-turbo van 273 pk. Alle motoren worden naar keuze aangeboden met een handgeschakelde zesbak of een achttrapsautomaat. De V8 heeft trouwens zijn eigen aandrijfgehelen, met onder andere een zesversnellingsbak van specialist Tremec. Met de Driver Mode Control kan de bestuurder kiezen uit drie rijprogramma's: Snow/Ice, Tour en Sport. De radicalere SS-versies voegen daaraan nog een Track-stand toe.
Het nieuwe platform maakt de Camaro een tikkeltje kleiner. De wielbasis van deze vierzitter krimpt van 2,85 naar 2,81 meter en de hele auto is voortaan nog 'maar' 4,78 in plaats van 4,84 meter lang. Ook in de breedte ging er 10 millimeter af (1.897 millimeter). Het interieur werd herwerkt en daarbij meer naar de bestuurder gericht. De klassieke knoppen voor de ventilatie zijn verdwenen; de hele bediening werd samengebracht rond de ventilatiemonden. De sfeerverlichting in het interieur varieert mee met het gekozen rijprogramma. De zesde generatie van de Camaro wordt eind dit jaar verwacht in Noord-Amerika; Europa zou niet veel later volgen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!