De achtste generatie van de Chevrolet Corvette verandert van filosofie. De C8 opteert immers voor een andere architectuur, want de motor ligt niet langer tussen de voorwielen maar centraal achterin. Een oplossing die de Amerikaanse sportwagen nog dynamischer moet maken. Om plaats te maken voor de midscheeps gemonteerde krachtbron, schuift de cockpit naar voren. Toch blijft er nog ruimte voor bagage, want het laadvolume bedraagt 357 liter (waarvan 70 liter voor- en nog eens 287 liter achteraan).
Trouw aan de V8
De Amerikaanse supersportwagen van 1530 kilo wordt aangedreven door een 6,2 liter-V8. Het nieuwe LT2-blok is 495 pk en 637 Nm sterk en drijft de achterwielen aan via een 8-versnellingsbak met dubbele koppeling. Deze transmissie laat de C8 in minder dan 3 seconden van 0 tot 96 km/u (60 mph) te accelereren, toch als je voor het optionele Z51-pakket (specifieke versnellingsbakverhoudingen, krachtige uitlaat, krachtigere remmen en betere koeling) gaat, al zijn de definitieve specificaties nog niet bekend. Die volgen eind 2019.
Dagelijks bruikbaar
Chevrolet heeft er een prioriteit van gemaakt om van de Corvette C8 Stingray een dagelijks bruikbare sportieveling met een extraam randje te maken. De herpositionering van de motor zorgt ervoor dat de verhouding van de elektrisch bekrachtigde stuurinrichting naar een verhouding van 16,25:1 naar 15,7:1 gaat, voor een betere handling. Om de frontpartij te beschermen tegen verkeersdrempels, kan je het koetswerk met 40 millimeter opkrikken. Dat kan tot een snelheid van 38 km/u, desgewenst gebeurt dat automatish aan de hand van opgeslagen locaties (tot duizend punten kan je programmeren via de GPS).
Gevechtsvliegtuigen
De ontwerpers van de Corvette C8 Stingray haalden hun designinspiratie bij jachtvliegtuigen zoals de F22 en de F35. Binnenin valt vooral het compacte sportstuur op. Chevrolet biedt de keuze tussen verschillende stoelen (GT1, GT2 en Sport), als bestuurder van de coupé of cabriolet heb je de beschikking over 5 verschillende rijmodi. Je hebt een setting voor toerisme, voor sport en voor circuit, aangevuld met een individuele MyMode-configuratie en een extreme Z-stand die alles op scherp zet.
Camera
Comfort is belangrijk, daarom komt de C8 Stingray met state-of-the-art technologieën zoals Bluetooth NFC, draadloos opladen en spraakherkenning. General Motors belooft dat het multimediasysteem sneller en eenvoudiger te gebruiken zal zijn. Verder noteren we een Bose-geluidsinstallatie (10 of 14 luidsprekers), een digitaal dashboard (12 inch) en een high-definitioncamera voor het filmen van relaxte uitjes of hitsige circuitsessies. Tot slot zal de C8 Stingray beschikbaar zijn met een rechtse besturing, een eerste en belangrijke optie voor de Britse en Australische markt. De marketing in Europa zal in 2020 plaatsvinden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!