Bij zijn lancering wist de C8-generatie van de Chevrolet Corvette reeds een heilig huisje te slopen, want het was de eerste Vette met centraal achterin gemonteerde krachtbron. Maar de komst van de E-Ray legt nog meer van die huisjes plat, want het is de eerste Corvette met vierwielaandrijving en de eerste Corvette met een hybride aandrijflijn. En in EV-modus, is het ook de eerste Vette met voorwielaandrijving...
En de sloophamer is nog niet uitgeraasd, want binnenkort komt er ook een 100% elektrische Vette. Of hoe de Corvette de Porsche 911 probeert af te troeven. Naast zijn specifieke badges herkent je de E-Ray aan zijn herwerkte neuspartij en zijn met 9 centimeter verbrede koetswerk. Let ook op de extra koelsleuven in de achterbumper.
Specificaties en prestaties Corvette E-Ray
De als Coupé en Convertible te bestellen Chevrolet Corvette E-Ray combineert een 500 pk en 645 Nm sterke 6,2 liter V8 - het bekende LT2-blok - die de achterwielen aandrijft met een 163 pk en 165 Nm krachtige elektromotor op de vooras. Het systeemvermogen van de Corvette E-Ray bedraagt 654 pk, wat de hybride variant een 15 pk minder krachtig maakt dan de door een atmosferische 5,5 liter-V8 aangedreven Corvette Z06. Maar de E-Ray is wel sneller.
De door de vierwielaandrijving en elektropower geholpen Corvette E-Ray heeft aan 2,5 seconden genoeg om van 0 naar 100 km/u te sprinten. Schakelen doe je overigens via een gerobotiseerde achtbak met dubbele koppeling.
Elektrische Stealth-modus
Nu heeft zo'n hybride aandrijflijn ook nadelen. De aanwezigheid van een extra accupakket, een tussen de voorstoelen gemonteerde batterij met een capaciteit van 1,9 kWh, duwt het gewicht van de Corvette E-Ray naar 1.712 kilogram. De hybride Convertible zet zelfs 1.750 kilogram op de weegschaal. Dat compenseert Chevrolet door een nieuwe generatie koolstofkeramische remmen van Brembo-makelij te monteren.
Maar dan hoef je de buren tenminste niet te wekken wanneer je op roadtrip vertrekt, want de Stealth-modus zorgt ervoor dat je elektrisch vertrekt en enkele kilometers geruisloos voortkan, desgewenst tot een snelheid van 70 km/u. Daarna valt de V8 alsnog in en is feestje echt begonnen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!