De Chrysler 300C gaat al een tijdje mee. Deze Amerikaanse reisberline werd in 2005 gelanceerd en bouwde op de fundamenten van de Mercedes E-Klasse, want Daimler en Chrysler vormden toen nog een autoconcern. Niet veel later zou Chrysler gelinkt worden aan Fiat en werd de 300C in onze contreien een tijdje verkocht als Lancia Thema.
Een commercieel succes kon je de Chrysler 300C moeilijk noemen, toch niet in Europa. Al wekte zijn koetswerkdesign wel een heleboel sympathie op bij de autofans. En ook vandaag, bijna twintig jaar later, blijkt dat geblokte lijnenspel de tand des tijds verrassend goed te weerstaan. Met dank aan wat botox links en wat fillers daar.
Het pensioen wenkt, maar...
Twintig dienstjaren haalt de Chrysler 300C niet, want in de loop van 2023 gaat hij alsnog op pensioen. Maar niet vooraleer de Amerikaanse constructeur een speciale afscheidsversie lanceert. Het gaat om een gelimiteerde versie voor Noord-Amerika (2.000 stuks voor de States en 200 voor Canada), waaraan een prijskaartje van 55.000 dollar bengelt. En dat valt best mee als je de specs leest.
Achter die brutale neus schuilt de Hemi-krachtbron uit de Challenger Scat Pack , een atmosferische 6,4 liter-V8 die 492 pk en 644 Nm op de achterwielen zet via een achttrapsautomaat en een mechanisch sperdifferentieel. Dat volstaat om de Chrysler 300C in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u te jagen, de voor de gemiddelde Amerikaan belangrijkere quartermile wordt gerond in 12,4 seconden. Erg respectabel allemaal.
Om de power enigszins te bedwingen, komt de Chrysler 300C met een sportonderstel dat adaptieve dempers combineert met Brembo-remmen. De actieve uitlaatlijn zorgt voor een bijpassende soundtrack. Voor de liefhebbers van wagens van de oude stempel, in Noord-Amerika beschikbaar vanaf de lente van 2023.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!