De C3 Picasso is 4,08 meter lang, 1,73 meter breed en 1,62 meter hoog, wat nagenoeg dezelfde maten zijn als die van de Opel Meriva. Zijn wielbasis is met 2,54 meter identiek aan die van de 207. Dat zou hem een ruim interieur moeten verzekeren dankzij de korte neus. Zijn koffer met een inhoud van 385 tot 500 liter met de verschuifbare achterbank rechtop is de grootste van het segment. Maar de Picasso onderscheidt zich vooral door zijn voorruit. Als oplossing voor het grootste zwakke punt van alle eenvolumers, namelijk de enorme blinde vlek in het blikveld van de bestuurder schuin naar voren, is de voorruit in drie verdeeld. Als optie kan verder nog een panoramisch dak worden besteld, waardoor het totale glasoppervlak groeit tot 4,52 vierkante meter.
Onder het korte motorkapje van de C3 Picasso schuilen twee benzinemotoren (1.4 Vti met 95 pk en 1.6 Vti met 120 pk) en twee diesels (1.6 HDi met 92 of 110 pk). Het interieur is uiteraard erg moduleerbaar: de achterbank kan over een afstand van 150 millimeter worden verschoven en in een handomdraai worden neergeklapt, waarna een perfect vlakke laadvloer vrij komt. De stoel van de voorste passagier kan eveneens worden neergeklap om langere voorwerpen te kunnen vervoeren. Helaas geeft Citroën nog geen cijfers met betrekking tot het maximale laadvolume met alle stoelen plat.
De Franse constructeur hoopt jaarlijks zo'n 110.000 exemplaren van de minivolumer te kunnen gaan bouwen in zijn fabriek in het Slowaakse Tarnava. Om ermee te kunnen rijden en te kunnen onderzoeken of de dode hoek ook werkelijk is geëlimindeerd dankzij de driedelige voorruit, zullen we moeten wachten tot de eerste leveringen in februari van 2009. Wie de kleinste Picasso al eerder wil zien, kan hem voor het eerst gaan bekijken op het autosalon van Parijs in oktober van dit jaar.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!