Citroën stelt de elektrische versie van zijn bestseller Berlingo voor, die logischerwijs de naam ë-Berlingo krijgt. Het gaat om een technische kloon van de Opel Combo-e Life en de Peugeot e-Rifter, maar dan met een Citroënsaus.
Bekende motor
De formule is nu wel bekend wat betreft de aandrijflijn van deze elektrische bestelbreak, die identiek dezelfde elektromotor overneemt van 100 kW (136 pk) en 260 Nm, die ook al te vinden is bij zijn Opel- en Peugeot- neefjes en onder de kap van heel wat andere elektrische modellen van de oude PSA-groep.
Qua prestaties is deze ë-Berlingo geen topatleet, met zijn topsnelheid van 135 km/u en een sprint naar de 100 in 11,2 seconden vanuit stilstand. Er zijn drie rijmodi om uit te kiezen via de zogenaamde 'ë-Toggle': Eco, voor een maximale autonomie dankzij een beperkte airco en een vermogen van 60 kW/180 Nm, Normal met 80 kW en 210 Nm voor een optimale balans tussen autonomie en dynamiek, en Power, dat de volle 100 kW/260 Nm loslaat op de voorwielen voor de beste prestaties of als de wagen zwaar beladen is.
De batterij van 50 kWh geeft een autonomie die gemiddeld tot 280 km gaat volgens de WLTP-cyclus. Aan een snellader van 100 kW kan de batterij voor 80% worden opgeladen in 30 minuten tijd. De ingebouwde wisselstroomlader gaat tot 11 kW. De batterij geniet vanzelfsprekend ook van een (verplichte) garantie van 8 jaar en 160.000 km.
Flexibel
Net als zijn neefjes kan de ë-Berlingo ook in twee lengtematen worden besteld - 4,40 m (M) of 4,75 m (XL) - met ook een hoge mate van modulariteit in het interieur. In beide gevallen kunnen er tot 7 mensen worden vervoerd. Het koffervolume, een van de sterktes van dit type wagen, gaat tot 2.126 liter in de lange versie, met een maximale laadlengte van 3,05 meter. De 3 zitplaatsen op de tweede rij zijn onafhankelijk in te stellen, terwijl de derde rij ook tot 13 cm kan verschuiven. Daarnaast kan de achterruit ook apart worden geopend, terwijl er in het dak nog eens 92 liter aan opbergruimte is dankzij de 'ModuTop'.
Het centrale aanraakscherm van 8 duim heeft een 'Energy'-modus die specifiek is voor deze elektrische versie, waarop je de specifieke gegevens kan bekijken zoals de energiestroom in realtime, de verbruiksgegevens, de instellingen voor uitgesteld laden of de voorverwarming. Optioneel is er nog een 10-duims scherm in de Feel Pack. De Citroën ë-Berlingo komt in de tweede helft van dit jaar naar de dealers, de prijzen kennen we nog niet.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!