Update: Belgische prijzen
- Cupra Terramar 1.5 eTSI 150 Business: 46.330 euro
- Cupra Terramar 2.0 TSI 265 VZ 4Drive: 54.400 euro
- Cupra Terramar 1.5 e-HYBRID 272 VZ: 56.850 euro
Cupra stuurt steeds verder weg van Seat, maar grijpt wel naar de bekende ingrediënten om zich een plaatsje naast de bekende VW-merken te verzekeren. De Spaanse constructeur positioneert zich weliswaar wat hoger in de markt, maar moet het wel van zijn Latijnse uitstraling hebben. Dat is ook het geval bij de nieuwe Cupra Terramar, die zich presenteert als het warmbloedige neefje van de zakelijke Volkswagen Tiguan. En van de binnenkort nieuwe Audi Q3, die van dezelfde band in het Hongaarse Györ zal rollen.
Het designteam van Cupra houdt zich niet in. Net zoals we dat onlangs zagen bij de facelifts van de Leon en de Formenter enerzijds en bij de elektrische Tavascan anderzijds, krijgt ook de 4,52 meer lange Cupra Terramar een stoere, erg uitgesproken voorzijde met een strak silhouet en een voluptueus achterwerk. Die stijl krijgt een verlengstuk binnenin, want ook het interieur combineert de gekende basiscomponenten (displays, bedieningsorganen, ...) met een wat gedurfder, kwalitatief overtuigend ontwerp. Het koffervolume bedraagt 602 liter (tegenover 652 liter voor de Tiguan).
Benzine, mildhybride of plug-inhybride
De technische MQB-basis en het motoraanbod van de Cupra Terramar is minder onderscheidend, wegens grotendeels overgenomen van de nieuwe VW Tiguan - enkel van de TDI-dieselmotoren lijkt de Spaanse constructeur weg te blijven. Dan hebben we het over de mildhybride 1.5 eTSI met 150 pk, over de 265 pk sterke 2.0 TSI en over de 272 krachtige e-Hybrid. Die plug-inhybride variant krijgt een accupakket met een capaciteit van 19,7 kWh, wat zich vertaalt in een rijbereik van een dikke 100 kilometer.
De 2.0 TSI-versie van de nieuwe Cupra Terramar komen standaard met de 4Drive-vierwielaandrijving en mag tot 2,300 ton trekken. Van een handgeschakelde versnellingsbak is geen sprake, de Cupra zegent de Terramar sowieso met een gerobotiseerde DSG-transmissie met dubbele koppeling. De commercialisatie volgt nog in 2024, de prijzen vind je bovenaan in dit artikel.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!