Dacia houdt woord, want na de conceptcar volgt nu de productieversie van de Bigster. Je zou deze SUV kunnen zien als een Grand Duster of als een Duster XXL, want het koetswerkontwerp spreekt overduidelijk dezelfde designtaal. De Dacia Bigster is 4,57 meter lang en heeft een wielbasis van 2,70 meter, dat is respectievelijk 23 en 4 centimeter meer dan de Duster. De breedte is wel identiek.
LEES OOK Detailtest Dacia Duster Hybrid
Die gegroeide proporties leveren de nieuwe Dacia Bigster niet alleen een stoere off-roadstijl op, ze zorgen ook voor meer interieurruimte. Vooral op de achterbank en in de koffer, die over een laadvolume van 667 liter beschikt. Dacia heeft ook aan het praktische gebruiksgemak nagedacht, want de Bigster komt een neerklapbare achterbank, een verstelbare laadvloer, een elektrische achterklep en een volwaardig reservewiel. Het interieur van de nieuwe Dacia Duster begint waar dat van de Duster eindigt, waarbij vergelijkbare technologie in een wat hoogstaander jasje wordt verpakt.
De Dacia Bigster komt standaard met de moduleerbare dakrails, het avontuurlijke Sleep Pack blijft optioneel. Voor kampeerliefhebbers heeft de Roemeense Renault-dochter een tent ontwikkeld die je aan de achtersteven van deze SUV kan bevestigen - een beetje naar het voorbeeld van de VW Caddy California. Voor het nodige reiscomfort zorgen de akoestische voorruit, de dikkere rammen en het extra isolatiemateriaal rond de wielkasten en aan het motorcompartiment. Helemaal nieuw voor Dacia is het flink uit de kluiten gewassen panoramadak dat 1,20 meter lang is.
Dacia Bigster Hybrid 155
De Dacia Bigster introduceert een nieuwe motor, want deze SUV wordt het eerste model met de Hybrid 155. Die gebruikt dezelfde technologie als de Hybrid 140 die we kennen uit de Duster en de Jogger, maar gebruikt een grotere en krachtigere benzinemotor als basis: een atmosferische 1,8 liter-krachtbron van 107 pk. Die wordt gecombineerd met twee elektromotoren (een klassiek exemplaar van 50 pk en een starter-generator), een batterijpakket van 1,4 kWh en de gekende MultiMode-transmissie met klauwkoppelingen.
De Dacia Bigster Hybrid 155 beschikt over een systeemvermogen van 155 pk, sprint in 9,7 seconden van 0 naar 100 km/u en verbruikt gemiddeld 4,9 liter benzine met 100 kilometer.
TCe 140 48V en Eco-G 140 Mild Hybrid
Naast de nieuwe Hybrid 155-motorisatie zal je de nieuwe Dacia Bigster ook kunnen bestellen als TCe 140, die een mildhybride 48V-systeem combineert met een handgeschakelde zesversnellingsbak. En als Eco-G 140 Mild Hybrid, die zowel benzine als LPG lust en een gecombineerd rijbereik van 1.450 kilometer belooft - de brandstoftank slik 50 liter aan benzine en de LPG-tank heeft een inhoud van 49 liter.
Er staat geen dieselversie van de Dacia Bigster op de planning, toch niet voor Europa. Wie een vierwielaangedreven exemplaar van de SUV wil, moet tevreden zijn met de wat oudere TCe 130-variant van de benzinemotor.
Scherpe prijszetting
Hoewel Dacia een nieuw klantenbestand hoopt aan de boren met de nieuwe Bigster, blijven ze hun kernwaarden trouw. Ook deze SUV belooft zoveel mogelijk value voor zo min mogelijk money. Volgens Xavier Martinet, marketingdirecteur van het Roemeense merk, zijn de prijzen van de concurrenten in het SUV-C segment de afgelopen jaren met 20 tot zelfs 30% gestegen. Dacia wilde de Bigster minimaal 20% goedkoper maken dan de dichtstbijzijnde concurrent, en daardoor beginnen de prijzen onder de 25.000 euro voor de benzineversies en onder de 30.000 euro voor de hybride uitvoeringen.
Dit betekent dat de Dacia Bigster ongeveer 3.000 euro duurder is dan een vergelijkbaar gemotoriseerde en uitgeruste Duster. Er zijn vier uitrustingsniveaus beschikbaar: Essential, Expression, Extreme en Journey. De Belgische commercialisatie is gepland voor het begin van 2025.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!